چکیده:
هدف اصلی این تحقیق تعیین اثر کشور مبدا، ملیگرایی وریسک ادراک شده بر قیمتی که مصرفکنندگان ایرانی تمایل به پرداخت آن برای محصولات با مبدأ متفاوت دارند است. همچنین میزان تمایل به پرداخت را برای کشورهای مختلف (کشورهایی با تصویر مثبت کشور مبداً مانند آلمان و کشورهایی با تصویر منفی کشور مبداء مانند چین) در طبقات کالایی مختلفی از جمله یخچال، کفش ورزشی و لاستیک خودرو برآورد شده است و اثر ملیگرایی و ریسک ادراک شده به عنوان متغیر میانجی نیز سنجیده شده است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی، و از نظر گردآوری دادهها کتابخانهای- میدانی میباشد. جمعآوری دادهها با پرسشنامه میان پرسنل و مراجعهکنندگان به کتابخانه ملی انجام شده و دادههای گردآوری شده از 179 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از بررسی دادهها و آزمون فرضیهها نشان داد، کشور مبداً کالاها بر روی پتانسیلهای قیمتی محصولات تاثیر دارد و مصرفکنندگان ایرانی تمایل به پرداخت 20 تا 40 درصد پول بیشتر برای کالاهای ساخت آلمان نسبت به کالاهای ساخت ایران دارند و همچنین 20 تا 40 درصد پول کمتر برای کالاهای ساخت چین نسبت به کالاهای ساخت ایران دارند. این درصد برای کالاهای مختلف بر حسب ریسکهای مالی و اجتماعی و سلامتی متفاوت میباشد.
چکیده انگلیسی:
The main purpose of this study is to determine the effect of country of origin, nationalism, and perceived risk on the price that Iranian consumers tend to pay for products of different origin. And we estimate the willingness to pay different countries (countries with a positive image of country of origin such as Germany and countries with a negative image of country of origin such as China) in different commodity categories, including refrigerators, sneakers and car tires. The effect of nationalism and perceived risk has been measured as the mediating variable. present study is a descriptive-survey research method, and in terms of purpose, is a developmental-applied research. Also, this research was done using questionnaire. It was distributed to staff and visitors to the National Library. Data collected from 179 questionnaires were analyzed. The results of data analysis and hypothesis testing showed that the country of origin of goods has an impact on the price potential of the products and Iranian consumers tend to pay 20 to 40 percent more money for German-made goods than Iranian-made goods. And Up to 40 percent less money for Chinese-made goods than Iranian-made goods.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.