چکیده:
مشتریان بر اساسی ادراک خود از قیمت، ویژگیهای محصول و سایر عناصر آمیختة بازاریابی تصمیم میگیرند. بنابراین نکتة مهم برای تصمیمگیران بازاریابی ادراک مصرفکنندگان از قیمت است و نه قیمت واقعی آنها. ادراک قیمتی مصرفکنندگان تحتتاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از جمله عواملی که در شکلگیری ادراک قیمتی موثر است، عوامل فرهنگی میباشد. در این پژوهش در صدد تبیین فرایند ادراک قیمتی و بررسی متغیرهای اثرگذار بر ادراک قیمت در مشتریان ایرانی هستیم و سپس به مقایسة ادراک قیمتی مصرفکنندگان ایرانی با سایر کشورها پرداخته خواهد شد. پژوهش حاضر از نظر هدف در گروه تحقیقات توسعهای قرار میگیرد. از نظر ماهیت دادهها و سبک تحلیل در گروه تحقیقات کیفی و با مرور سیستماتیک و مصاحبههای عمیق با مشارکتکنندگان دادهها جمعآوری میشود. از منظر روش انجام پژوهش، تحلیلی - توصیفی است و دادههای پژوهش با روش تحلیل محتوی، تحلیل میشوند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار مکسکیودا استفاده میگردد. در این پژوهش درمرحلة اول با مطالعة سیستماتیک به بررسی عوامل ادراک قیمتی در پیشینة نظری و تجربی در سایر کشورها میپردازیم و در مرحلة دوم مصاحبههای انجام شده در ایران از طریق روش تحلیل محتوی تحلیل میشوند و سپس نتایج مقایسه میشوند در این پژوهش بعد از روش فراترکیب و انجام مصاحبه از مشارکتکنندگان ایرانی و تحلیل محتوی مصاحبهها به چارچوبی دست یافتیم که از 6 عامل اقتصادی، اجتماعی، موقعیتی، خدمات؛ عوامل بازاریابی و ویژگی خریدار تشکیل شده است. در نهایت از مجموع 14 تم یا مضمون شناسایی شده، 12 مضمون مربوط به مفاهیم موجود در پیشینهپژوهش بوده و 2 مضمون نیز به عنوان مفاهیم جدید شناسایی شدند. این مضمونها شامل خدمات و توزیعکننده میباشد. تعداد 8 کد در پیشینهپژوهی یافت شد که در مصاحبههای انجام شده تکرار نگشت. این کدها عبارتند از تعصب به کالای داخلی، ارزش ادراک شده، دوام، کارایی، کوپن، چانهزنی حین خرید، سبد محصولات، روش پرداخت.
چکیده انگلیسی:
Customers make decisions based on their perception of price, product features and other marketing mix elements. The important thing for marketing decision makers is consumers' perceptions of price, not their actual price. In this study, we try to explain the process of price perception and investigate the variables affecting price perception in Iranian customers and then compare the price perception of customers in other countries.The nature of the data and the style of analysis are collected in a qualitative research group through in-depth interviews with the data participants and also systematic review. From the perspective of the research method, it is analytical-descriptive and the research data are analyzed by content analysis method. Maxqda software is used to analyze the data. In this first step, we systematically study the factors of price perception according to all researches related to price perception and in the second stage the interviews are analyzed through content analysis method and then the results are compared. We have achieved a framework that consists of 6factors: economic, social, ethnic, service, marketing and buyer characteristics. Finally, out of a total of 14 identified themes, 12 themes were related to the existing concepts in the research background and 2 themes were identified as new concepts. These topics include services and distributors. 8 codes were found in the research background that were not repeated in the interviews. These codes include bias towards domestic goods, perceived value, durability, efficiency, coupon, bargaining during purchase, product portfolio, payment method
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.