چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ رقابت در بازار با سیاستهای تقسیم سود شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1387 تا 1391 است. فرضیههای پژوهش برمبنای نظریههای پیامد، جانشینی و شکار مربوط به تأثیر رقابت در بازار بر سیاستهای تقسیم سود تدوین شدهاند. برای آزمون فرضیهها از الگوهای رگرسیون چندگانه با استفاده از دادههای تلفیقی و رگرسیون لجستیک استفاده شده است. برای سنجش رقابت در بازار از شاخص انتروپی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد بین رقابت در بازار و سود تقسیمی، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین رقابت در بازار با افزایش سود تقسیمی نیز رابطۀ مثبت و معنیداری دارد. بین رقابت در بازار و حذف سود تقسیمی نیز رابطۀ منفی و معنیداری وجود دارد.
چکیده انگلیسی:
This article investigates the relation between market competition and dividend policies. Using a sample of listed companies in the Tehran Stock Exchange in the period of 1387-1391, we find that firms in highly competitive industries prefer to pay more dividends. Research hypotheses are developed based on the outcome theory and substitution theory. In order to investigate the impact market competition on dividend policies. To test the hypothesis were used panel data regression model and logistic regression. Results indicate that there is a significant positive relation between dividends paid and market competition, return on assets and lifecycle. Also there is a significant negative relation between dividends paid and financial leverage. On the other hand, using the logit model, results indicate that there is a significant positive relationship between increase dividends paid and market competition. Results also demonstrate that there is a significant positive relation between omit dividends paid and return on assets and financial leverage. Also there is a significant negative relation between omitted dividends paid, market competition, growth opportunities and life cycle.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.