اثربخشی آموزش خودتعیینگری بر انگیزش و شیفتگی تحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بیرجند
اثربخشی آموزش خودتعیینگری بر انگیزش و شیفتگی تحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بیرجند
عنوان فارسی :
اثربخشی آموزش خودتعیینگری بر انگیزش و شیفتگی تحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بیرجند
عنوان انگلیسی :
The effectiveness of Self-determination Education on Academic Motivation and Academic Flow of Farhangian University Students in Birjand
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتعیینگری بر انگیزش تحصیلی و شیفتگی تحصیلی دانشجویان است. بدین منظور یک طرح نیمه تجربی از نوع پیشآزمون_ پسآزمون پیگیری با گروه آزمایش و گواه، اجرا گردید. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند در سال 96 بودند. نمونهگیری به شیوهی داوطلبانه انجام شد. 40 دانشجوی دختر و 40 دانشجوی پسر داوطلبانه ثبتنام و هر یک از گروههای دختر و پسر بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین شدند، گروه آزمایش 12 جلسهی 90 دقیقهای تحت آموزش خودتعیینگری قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (1989) و شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون (2008) بود. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش خودتعیینگری بر انگیزش تحصیلی و شیفتگی تحصیلی اثر دارد (001/0P≤). این نتایج در دوره پیگیری نیز تداومیافته بود (05/0P≤). با توجه به مؤثر بودن برنامه آموزشی خودتعیینگری بر انگیزش و شیفتگی تحصیلی، استفاده از این برنامه آموزشی برای افزایش انگیزش و شیفتگی در موقعیتهای یاددهی- یادگیری پیشنهاد میشود.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to investigate the effect of self-determination education on academic motivation and academic flow of students. For this purpose, a quasi-experimental design was carried out with a follow-up pre-test post-test with a test and control group. The statistical population of the study was all students of Birjand Farhangian University in the academic year of 2017. Sampling was carried out voluntarily. 40 female students and 40 male students enrolled voluntarily and each male and female group were randomly assigned to two groups of experimental (20 subjects) and control (20 subjects). The experimental group underwent 12 sessions of 90 minutes self-determination education. The research tools included VallerandŚ academic motivation scale (1989) and Martin- JacksonŚ academic flow questionnaires (2008). The results of covariance analysis indicated that self-determination education has an impact on academic motivation and academic flow (P≤0.001). These results continued during the follow up period (P≤0.05). Considering the effectiveness of self-determination education on academic motivation and academic flow, using this educational program to increase motivation and flow in teaching-learning situations is suggested.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.