چکیده:
شدت صوت بر اساس فرکانس آن میتواند معیار مناسبی در مورد کیفیت صدای محصولات باشد. استفاده از لوازم برقی خانگی معمولا همراه با آلودگی صوتی میباشد. که نتایج آزمایشها نشان داده است که علاوهبر مشخصات متریک صدای اینگونه لوازم، کیفیت صوت نیز تأثیرات احساسی روی کاربران این محصولات دارد. طراح محصول، در زمینه راحتی ناشی از صدای تولیدی محصولات وظیفه دارد تا اثرات سوء آن را کاهش داده و اثرات مفید صدا را در محصولات تا حد ممکن افزایش دهد. هدف این مقاله کاهش اثرات سوء و ناخوشایند صدای لوازم خانگی برقی از طریق تأثیر بر فرکانسهایی است که کمترین تأثیرات منفی به مراتب کمتری در مصرف کننده ایجاد میکنند. نتیجه تحقیق به گونهای است که صدای تولید شده بدون عارضه با تغییرات روی فرکانسها خوشایند میباشند و این خوشایندی صدای محصول از طریق آزمونسازی روی مخاطبان جوانان 18 تا 25 اتفاق افتاده است. روششناسی تحقیق ، تجربی و ابزار آن بهصورت میدانی، آزمایشگاهی است پس از تفکیک فرکانس صدای تولیدی جارو برقی که بهطور مشخص نمونه مورد مطالعهی پژوهش بوده است و جمعآوری دادهها از طریق اندازهگیری و تجزیه و تحلیل اثرات صدای جاروبرقی بر مصرفکننده در قالب پرسشهای آزمایشگاهی صورت گرفته است. متغیر وابسته در مقاله کیفیت آکوستیکی محصول و متغیر مستقل فراوانی شدت صوت، و تراز صوتی محصول میباشد.
دستآوردهای این تحقیق، با توجه به کاهش شدت تکتک فرکانسهای آزاردهنده تولید شده در جاروبرقیها، موجب تولید صداهای جدید در محصول میشود و این کاهش صدا در جاروبرقی توسط جاذب های الیافی، پوستهای و حفرهای برای نوع فرکانس تولید شده صورت میگیرد؛ و تجربه محقق نیز به خوشایند بودن آن کمک می کند. نتیجه نهایی پژوهش نشان میدهد با رفتار های هنرمندانه بر روی شدت صدای فرکانسهای آزار دهنده میتوان صدای محصول خوشایندتری در لوازم خانگی تولید نمود.
چکیده انگلیسی:
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.