چکیده:
این پژوهش، با هدف تقویت و توسعه گردشگری در سواحل، عوامل جذبکننده گردشگران ورزشی فعال در زمینۀ گردشگری ساحلی دریای خزر را مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی است و بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 400 نفر مشتمل بر کلیه کارمندان مرد صداوسیما مراکز استانهای سراسر کشور بودند و حجم نمونه آماری براساس جامعه آماری و با استفاده از جدول مورگان، 196 نفر تعیین شد. بدین منظور تعداد220 پرسشنامه توزیع گردید و در نهایت 200 پرسشنامه مورد تجرزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که پایایی درونی آن از طریق ضریب آلفایکرونباخ بهمیزان 89/0 محاسبه و تایید گردید. تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون کالموگرافاسمیرنف، آزمون فریدمن، یومنویتنی و کروسکالوالیس با کمک نرمافزار19 spssانجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که جذابیت جاذبههای طبیعی با میانگین رتبهای13/7 مهمترین عوامل جذبکننده درونی و اطلاعرسانی، رسانهها و تبلیغات با میانگین رتبهای12/7 مهمترین عوامل جذبکننده بیرونی گردشگران به گردشگری ساحلی محسوب میشود. همچنین عوامل جذبکننده بیرونی مهمتر از عوامل جذبکننده درونی عنوان شدند. با توجه به نتیجه پژوهش حاضر، به مدیران و مسئولان در جذب گردشگر ساحلی پیشنهاد میشود که در کنار ویژگیهای طبیعی دریا، جشنهایی متناسب با فرهنگ شهر میزبان برگزار کنند. اطلاعرسانی و تبلیغات در مورد تفریحات و امکانات ساحلی از طریق رسانهها و آژانسهای گردشگری صورتگیرد. همچنین در فصلهایی که مسافر کم است از طریق تخفیفات ویژه تورهای تفریحی ساحلی، زمینه را برای جذب بیشتر گردشگر فراهمکنند.
چکیده انگلیسی:
This study aimed to evaluate the Strengthening and developing tourism, and active Sports Tourists Factors with the theme of Caspian Sea coastal tourism. The present study is descriptive-survey and carried out on the field-by-field basis. The statistical population was 400 people including all the male staff of TV stations in the provinces of the country and the sample size was determined 196 people based on the statistical population using the Morgan table. A researcher-made questionnaire was used to collect data and its internal reliability was calculated and approved by Cronbach's Alpha coefficient of 0.89. The one-sample Kolmogorov–Smirnov test was used to determine the normal distribution of data. Each treatment was analyzed by Friedman, U Man Whitney, and Kruskal-Wallis test and with the help of spss19 software. The findings showed that the natural attractions with the average of 7.13 are the most important Intrinsic absorption and informative factors, media and advertisements with an average of 7.12, which are the most important external tourists ‘attraction factors. Also, external absorption factors were more important than internal absorption factors. According to the results, it is suggested to the managers and authorities to hold celebrations appropriate to the culture of the city to attract the coastal tourists; besides, the natural features of the sea. Informing and advertising about recreation and coastal facilities through media and travel agencies. Also, in the season that the passenger low provides the ground for more tourists’ attraction through the special discounts on beach resorts.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.