تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات (IT) در آموزشهای علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی
تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات (IT) در آموزشهای علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی
عنوان فارسی :
تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات (IT) در آموزشهای علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی
عنوان انگلیسی :
Identification of Factors Affecting the Use of Information Technology (IT) by trainees in apply - scientific Education in Agriculture
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات (IT) در آموزشهای علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود و برای تعیین قابلیت اعتماد (پایایی) تعداد 30 نسخه پرسشنامه پیش آزمون و آلفای کرونباخ آن محاسبه شد که برای بخشهای مختلف پرسشنامه مقدار آن مناسب (95/0-75/0) بود. جامعه آماری این تحقیق شامل آموزشگران مراکز آموزشی علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی بود و نمونهگیری از 138 نفر از آنها به صورت چند مرحلهای تصادفی انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات، از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرها شامل چهار عامل آشنایی و مهارت نسبت به تجهیزات IT، عامل نگرشی، شرایط و امکانات و مهارت در زبان انگلیسی میباشند و این چهار عامل حدود 64 درصد واریانس عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات را توجیه مینمایند.
چکیده انگلیسی:
The present investigation was carried out to identify the factors affecting the use of information technology (IT) by trainees in apply - scientific Education in Agriculture. The statistical population of this study was educators of agricultural apply - scientific centers. Method of sampling was random multi steps sampling. Questionnaire used for data collection. The collected data were analyzed with the SPSS software. To identify the effective factors in IT usage by trainees in apply-scientific Education in agriculture, the R-Type Factor Analysis was employed. Results indicated that the variables classified in four categorize: skills rate for working with IT, attitude, conditions and facilities, the educator’s mastery of English language. These four factors were responsible for 64 percent of variances in factors affecting the usage of IT by trainees.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.