چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به تعیین میزان کاربست آمیختۀ بازاریابی در کاخموزههای تهران (گلستان، سعدآباد و نیاوران) پرداختهاست.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی-تحلیلی است و جامعۀ آماری آن از بازدیدکنندگان و کارکنان کاخموزههای بررسیشده انتخاب شدند. تعداد 386 نفر بازدیدکننده و 102 نفر از کارکنان در کاخموزههای سعدآباد، نیاوران و کاخ گلستان براساس نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است.
یافتهها: با توجه به یافتهها، میانگین کاربست آمیختۀ بازاریابی از دیدگاه بازدیدکنندگان کاخموزهها 59/113، و از دیدگاه کارکنان 76/125 بود که هر دو میانگین از حد متوسط بالاتر است. از بین هفت مؤلفۀ آمیختۀ بازاریابی ازلحاظ میزان کاربست از دیدگاه بازدیدکنندگان و کارکنان، مؤلفۀ شواهد فیزیکی (به ترتیب با میانگینهای 99/31 و 47/32) بهطور معناداری بیش از سایر مؤلفههاست و مؤلفۀ فرآیند (به ترتیب با میانگینهای 42/6 و 36/7) کمترین میانگین را دارد.
نتیجهگیری: کاربست آمیختۀ بازاریابی با توجه به بالاتربودن میانگینهای بهدستآمده از حد متوسط، شرایط مطلوبی را نشان میدهد. با توجه به غنای بیبدیل گنجینههای موزهای ایران و اهمیت این مجموعهها در شناساندن پیشینۀ تاریخی کشور، این یافتهها نکات امیدبخشی دربردارد که آیندۀ مناسبی را برای ترویج آشنایی و بازدید گردشگران داخلی و خارجی از نقاط دیدنی ایران ترسیم میکند.
چکیده انگلیسی:
Purpose: This research aimed to determine the applicability of marketing mix strategies in the palace-museums of Tehran, namely Golestan, Sa'dabad and Niavaran.
Method/Research Design: A survey was conducted among 386 visitors and 102 staff members. Data gathering tool was a questionnaire.
Findings: The mean value of the marketing mix was 113.59 and in point of view of staff was 125.76 in the views of visitors and staff correspondingly (in both of above the average). With regard to application of the seven components of the marketing mix, visitors and staff, with the average of 31.99 and 32.47 correspondingly, the physical evidence component dramatically received the highest points, while the process component, with 6.42 and 7.36 on average by the visitors and the staff respectively, received the lowest points.
Conclusion: Considering to the richness of palace-museums in Tehran, our findings show a promising future for the application of mixed marketing techniques to attract customers.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.