رابطه بین هوش های زبانی و منطقی زبان آموزان ایرانی و فراوانی مغلطه ها و شواهد
در نوشتار استدلالی: مطالعه ای براساس جنسیت
رابطه بین هوش های زبانی و منطقی زبان آموزان ایرانی و فراوانی مغلطه ها و شواهد
در نوشتار استدلالی: مطالعه ای براساس جنسیت
عنوان فارسی :
رابطه بین هوش های زبانی و منطقی زبان آموزان ایرانی و فراوانی مغلطه ها و شواهد
در نوشتار استدلالی: مطالعه ای براساس جنسیت
عنوان انگلیسی :
The Relationship between Iranian EFL Learners’ Linguistic and Logical Intelligences and the Frequency of Fallacies and Evidence in their Argumentative Writing: A Gender-based Study
چکیده:
توانایی زبان آموزان برای نوشتن متن استدلالی منسجم در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هوشهای چندگانه در ارتقای دقت کاربرد زبان و تفکر در فرایند نوشتن، نقش مهمی ایفا می نماید. مطالعه ی حاضر به بررسی رابطه ی ممکن میان هوشهای منطقی و زبانی و فراوانی مغالطه های غیررسمی و شواهد در نوشته های استدلالی زبان آموزان ایرانی می پردازد. بدین منظور، 110 زبان اموز با سطح زبانی متوسط به بالا، به سوالات مرتبط با هوشهای منطقی و زبانی در پرسشنامه ی ارزیابی رشدی هوشهای چندگانه (شیرر، 1996) پاسخ داده و یک انشای استدلالی نوشتند. از مدل جانسون (1998) برای شناسایی مغالطه های غیررسمی و از چهار دسته شواهد هوئکن و هاستینکس (2003) برای بررسی انواع شواهد استفاده شد. در میان چندین دسته بندی مغالطه های غیررسمی و شواهد، فقط شواهد آماری در انشاهای استدلالی شناسایی نشد. ضرایب حاصل از آزمون همبستگی پیرسون رابطه ی معناداری را بین هوشهای منطقی و زبانی و فراوانی مغالطه های غیررسمی و انواع شواهد در استدلال زبان آموزان ایرانی آشکار ساخت. بالعکس، از نظر فراوانی مغالطه های غیررسمی و انواع شواهد در انشاهای استدلالی، هیچ تفاوت معناداری بین زبان آموزان دختر و پسر مشاهده نشد. یافته ها به کارآمدسازی دوره ها و مطالب آموزشی مهارت نوشتاری با لحاظ کردن تفاوتهای فردی زبان آموزان کمک می کند.
چکیده انگلیسی:
The learners’ ability to write a well-organized argumentative essay has gained prominence within the last decades. The multiple intelligences play a significant role in enhancing the precision of both language and thought during the writing process. The current study aimed at investigating the possible relationship between linguistic and logical intelligences and the frequency of informal fallacies and evidence types in Iranian EFL learners’ argumentative essays. To the end, a total of 110 upper-intermediate EFL learners were asked to respond to the relevant items of Multiple Intelligences Developmental Assessment Scale (MIDAS) and to write an argumentative essay. The informal fallacies and four categories of evidence were identified using two models of argumentation. Among several categories of informal fallacies and evidence, only statistical evidence was absent in argumentative essays. The results of Pearson product-moment correlation coefficient revealed a significant relationship between the participants’ linguistic and logical intelligences and the frequency of informal fallacies and evidence types in their argumentation. However, no significant difference was found between male and female EFL learners in terms of the frequency of informal fallacies and evidence types in their argumentative essays. The findings contribute to enhancing the efficiency of writing materials and courses by considering the learners’ individual differences.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.