چکیده:
مسئله اصلی در این مقاله بررسی نسبت رفتارگرایی معرفتشناختی و عینیت است. آیا میتوان باوجود اعتقاد به رفتارگرایی معرفتشناختی و کنار گذاشتن رویکرد مبناگرایانه به شناخت، گفتمان عینیت را حفظ نمود و ادعا کرد که در فرایند تحقیق پاسخگو به جهان هستیم؟ در این مقاله سعی بر این است که پاسخ مثبت جان مک داول به این سؤال موردبررسی قرار گیرد. بدینجهت نظریات مک داول در دو محور مطرح میگردد: نظریات سلبی که بیان کنندة تحلیل انتقادی او دربارة رویکردهای نادرستی است که در آراء ریچارد رورتی منجر به نفی شناخت عینی و اثبات همبستگی میشود، و نظریات ایجابی که بیانگر طرز تلقی خاص او به جهان، رویدادهای ذهنی، تأثیراتی که جهان بر ذهن میگذارد، تجربة ادراکی، فعلیت و اِعمال تواناییهای مفهومی، جایگاه تجربه در نظام توجیه و کسب شناخت عینی است. شیوة مک داول برای اینکه اثبات کند چگونه فعالیت عقلانی ما میتواند پاسخگوی به واقعیت باشد و چگونه تفکر ما شناخت عینی واقعیت را در اختیار ما قرار میدهد، شیوة جدیدی است که مبتنی بر تلقی سنتی از شناخت نیست؛ اما ازنظر او انکار مبانی شناخت به معنای انکار شناخت عینی و رابطة معرفتی با جهان نیست.
چکیده انگلیسی:
The major problem of the present article is to investigaterelation between Epistemological Behaviorism and objectivity. Can we believe in the one and set aside the foundational attitude to knowledge, but nevertheless we preserve the other and claim that the inquiry is answerable to the world. In this article,McDowell’s positive answer to this question is considered. In this respect, McDowell’s ideas along two axes are put forward: negative ideas stating his critical analysis about the mistaken conceptions, involved in Rorty’s ideas, that are led to the denial of objective knowledge and the confirmation of solidarity; and positive ideas showing his specific attitude to world, mental occurrences, impressions the world makes on us, perceptual experience, the actualization and the exercise of conceptual capacities, the position of experience in the order of justification, and objective knowledge. McDowell’s procedure to prove how our intellectual activity can make us answerable to reality, and how our thinking puts us in possession of objective knowledge is the new one which is not based on the traditional conception of knowledge. But, for him, to deny the foundational attitude to knowledge is not to deny objectivity and cognitive relation with world.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.