چکیده:
کیفیت نور از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کارایی دانشآموز میباشد. مدرسهای با کارایی بالا، دارای محیطهای آموزشی ارزشمند به لحاظ کیفیاتِ بصری است و ایجاد این کیفیات بصری از طریق طراحی مناسب امکانپذیر است. هدف مقاله حاضر دستیابی به میزان و نحوه تأثیر عوامل گوناگون بر بهرهگیری مناسب از نورِروز در شرایط گوناگون (شانزده تیپ) کلاس درس است. در این مطالعه همبستگی که از نوع مدلیابی- مدلیابی معادلات ساختاری- است، در نمونهای متشکل از 2324 آزمودنی، پرسشنامه محققساخته اجرا و با استفاده از مدلیابی روابط علّی توسط تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای کالبدی پنجره از دیدگاه دانشآموزان بررسی شد.جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان مدارس راهنمایی تهران میباشد. ازجامعه آماری فوق، دانشآموزان مدارس دخترانه و پسرانه مناطق 3، 11 و 18 تهران به صورت خوشهای تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه آماری،جهتِ پرکردن پرسشنامه در شانزده تیپ کلاس درس جهت کنترل چهار متغیر جهت، میزان شفافیت، ارتفاع دستانداز و میزان سطح شیشهخور پنجره، انتخاب شدند. پرسشنامه در چند مرحله تهیه، روایی و پایایی آن محاسبه گردید. میزان پایایی پرسشنامه (825/0=α) و روایی آن ازطریق روایی محتوایی و روایی سازه به دست آمده است. مدل به دست آمده و اطلاعات مندرج در جداول مربوط به آن نشانگر اهمیت چهار عامل «وجود منظر و اثرات آن»، «خیرگی»، «کیفیت روشنایی» و «اثرات غیربصری پنجره» میباشد. در بین این عوامل عاملِ «منظر» متغیر مستقل، عامل «اثرات غیربصری پنجره» متغیر وابسته و عوامل «خیرگی» و «کیفیتروشنایی» جزو متغیرهای میانجی شناسایی شدند.علاوه بر این بررسی فرضیهها با در نظر گرفتن متغیرهای کنترل شده نشان داد این متغیرها یعنی جهت پنجره، درصد سطح شیشهخور، ارتفاع دستانداز و میزان شفافیت پنجره بر میزان و نحوه تأثیر عوامل ذکر شده در بهرهگیری مناسب از نورِروز در کلاسهای مدارس راهنمایی تهران مؤثر میباشند.
چکیده انگلیسی:
: Lighting Quality is one of the most effective factorson student’s performances. In respect of visual quality, high performance schools have valuable educational spaces and theses spaces creation is possible with proper design.The aim of present Article is to achive to the measure and effect process of various factors on proper daylighting in different classroom’s circumsments (16 tips). In this correlation research with modelling method – Structural Equation Modelling- in statistic case studies includes 2324 students, researcher made questionnaire is accomplished and through the causal relations modeling by path analysis, direct and indirect effects of window’s physical variables on daylighting studied.The research’s statistical case studies includes Tehran guidance schools. Among these population, girlish and boyish schools of three zone of Tehran (3,11&18) as the statistic case studies in sixteen types of classrooms – in order to control four variables; window’s orientation, window’s transparency, height of window’s okb and window’s glass percent – to answer the questionnaire – by the method of multi stage casual racemose – are selected. The questionnaire in several stages prepared and its validity and reliability is estimated. Questionnaire reliability measure (α= 0/825) and its validity is optained by content validity and construct validity. The research method is causal relations modeling by path analysis. Found model and its data tables shows the importance of four factors; "view and its effects", "glare", "lighting quality" and "window’s nonvisual effects". Among these factors, "view" factor is independent variable, "window’s nonvisual effects" is dependent variable and other factors are mediator variables. Furtheremore, hypothesis survey showed that controlled variables (window’s orientation, window’s transparency, height of window’s okb and window’s glass percent) are effective on measure and effect process in Tehran guidance schools classrooms daylighting.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.