چکیده:
دانشجویان معماری و حتی معماران حرفهای اغلب تصاویر مرجع را از کتابها، روزنامهها و دیگر مجموعههای تصویردار و در کل آنچه که در طول عمرشان دیدهاند، برداشت میکنند تا با بهرهگیری از آنها به شکلها و صورتهای جدیدی دست یافته، آنها را به هدف معینی نزدیک کنند و نهایتاً در طراحیشان به کار برند. طبق گفته بسیاری از طراحان و اندیشمندان، آنچه معماران در تخیلات خود دارند، زاییده تصاویری است که دیدهاند. پس ناگفته پیداست که فاکتورهای بصری در فرایند طراحی، نقش به سزایی دارند. در همین راستا، از جمله مسائلی که جای آن در حوزه آموزش معماری خالی است، بحث تخیل و جایگاه آن در حوزه طراحی معماری است. بسیاری از معماران معتقدند که تخیل بخش لاینفک هنر است. از طرفی معماری رشتهای چندبعدی و فراگیر است. معماری هم هنر است، هم حرفه، و هم حالتی ذهنی دارد. بنابراین معمار خلاق هم از تخیل برخوردار است و هم در بسیاری از جنبهها خلاقیت دارد که برخی از آنها کاملاً هنری و فکریاند، و برخی دیگر عملی میباشند. از دید رایت، آلتو و لوکوربوزیه، خلق و خلاقیت و تجسم نه تنها «مقدس» و پوشیده در هالهای مذهبیاند، بلکه باعث تقابل و رویارویی مدام عوامل خلاقیت و جامعهاند. در این مقاله نیز ما نمونههایی را از چگونگی استفاده معماران از منابع تصویری و قیاس بصری میان اشکال و فرمها ارائه میدهیم و شیوههای خود را جهت پیدا کردن ترسیمهای مشابه تشریح میکنیم و نشان میدهیم طرحهای گرافیکی که موجب یادآوری میشوند و بر پایه اسکیسها به وجود آمدهاند، میتوانند به طراحان (به خصوص در سیستم دانشگاهی) جهت پیدا کردن منابع جالب توجه از زمینههای مختلف، کمک شایستهای کنند. گفته میشود هر چه دامنه این اطلاعات بصری جامعتر باشد، موجب افزایش خلاقیت طرح نیز میشود. در همین راستا این مقاله به تشریح “قیاس بصری” میان انواع ترسیمها و تصاویر میپردازد و بیان میکند که چگونه میتوان از اسکیسها و طرحوارهها به عنوان یک منبع استفاده کرد و مراجع بصری را برای طراحی خلاق در فرایند آموزش طراحی معماری بازیابی نمود.
چکیده انگلیسی:
: This paper describes "Drawing Analogies", a shape based reminding program that uses freehand sketches to index and retrieve visual references for creative architectural designing.Architecture students and professional designers often employ reference images from books, magazines and other visual collections to find new forms and adapt them into their designs. Many designers indicate that, what architects imagine is the represent of what they have seen. So, it is evident that visual elements play a key role in design process. However, many architects believe that imagination is an essential factor in art and design while the investigation on its importance in architecture education is thoroughly neglected. In this paper, we investigate on imagination and analogy as potential aids to creative design and education. Some examples of how the designers use drawing and describe their approach to find similar visual analogies are also presented. We argue that a graphical reminding scheme based on sketching can help the designers to find interesting references from various domains. Finally, we discuss the ways of using diagrams and freehand sketches as visual sources and explain how students can retrieve them in creative architectural design process.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.