چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی ارتباط میان عوامل جمعیتشناختی و میزان استفادۀ اعضای هیئتعلمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ایران از مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی بپردازد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را 302 نفر از اعضای هیئتعلمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم تشکیل میدهد که بر مبنای روش نمونهگیری طبقهایِ تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساختهای بود که بر اساس چارچوب نظری «جونز» (2012) و نظرهای سایر صاحبنظران حوزۀ مدیریت اطلاعات شخصی طراحی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری اسپیاساس تجزیهوتحلیل گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد اعضای هیئتعلمی از نظر میزان بهکارگیری مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی در وضعیت مطلوب و بالاتر از میانگین مورد انتظار بودند. از نظر میانگین، استفاده از ششمؤلفۀ مدیریت اطلاعات شخصی بین اعضای هیئتعلمی زن و مرد، گروههای تحصیلی، درجۀ علمی، مرتبۀ علمی و سابقۀ کاری افراد تفاوت معناداری وجود داشت. سنّ افراد با میزان استفادۀ آنان از مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی ارتباطی نداشت. نتایج: با توجه به یافتههای پژوهش، بهمنظور ارتقای مهارتهای مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئتعلمی، برگزاری دورههای آموزشی و نیز توزیع جزوههای آموزشی، بروشور، اسلایدهای آموزشی پیشنهاد گردید.
چکیده انگلیسی:
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between demographic characteristics of faculty members of the research institutes affiliated to the Iranian Ministry of Science, Research and Technology (MSRT) with their use of personal information management components.
Methodology: This applied research was conducted using a survey method. The research population was composed of all faculty members of the affiliated research institutes of the MSRT, whom 302 of them were selected by stratified random sampling method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire designed based on the Jones 2012 theoretical framework and the opinions of other experts in the field of personal information management. Data were analyzed using SPSS software.
Findings: The findings showed that the faculty members were at desirable and higher than expected mean level for using personal information management components. There was a significant difference between the use of six components of personal information management among the faculty members based on the all demographic variables including gender, academic group, academic degree, academic position, and work experience but except for age
Conclusion: According to the findings of the research, to enhance the personal information management skills of faculty members, training courses as well as distribution of educational pamphlets, brochures, and slides were proposed.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.