چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی نقش نقش معلم در موفقیت حرفه ای وی انجام شده است. قابل توجه است که، نقش معلم از یک دیدگاه جدید، نظریه فوتینگ گافمن بررسی شده است. طبق نظریه گافمن (1981)، نقش سخنران را می توان به سه دسته animator،author، principle طبقه بندی کرد،animator کسی است که ایده های دیگران را عینا تکرار می کند، author ایده ها و نظریات دیگران را با عبارات متفاوت بیان می کند، principle کسی است که ایده های متعلق به خودش را تولید می کند. با به کارگیری این نظریه در محیط آموزشی، محققان 36 استاد دانشگاه را در رشته آموزش زبان انگلیسی در سطح تحصیلات تکمیلی انتخاب کردند و از دانش آموزان آنها (118 نفر) خواستند که نقش غالب اساتید خود را را به عنوانanimator ،author و یا principle، به طور کلی و به صورت جداگانه، از طریق یک چک لیست استعاره و موفقیت حرفه ای آنها را از طریق پرسش نامه ی مشخصات معلمان موفق زبان انگلیسی بررسی نمایند. نتایج تجزیه و تحلیل کای اسکوئرنشان داد که اساتید به طور عمده نقش author و animator را بازی می کنند. نتایج آنووا یک طرفه همچنین نشان داد که استادانی که نقش principleایفا می کنند، از موفقیت های حرفه ای بیشتری برخوردارند نسبت به کسانی که نقش های animator وauthor را دارند. نتایج به دست آمده نتیجه گیری های ضمنی و پیشنهاداتی را در محیط درسی دانشگاهی ایران ارائه می دهند.
چکیده انگلیسی:
This study aimed at exploring the influence of the role that a teacher employs on his/her professional success. The teacher role was investigated from a new outlook, Goffman's footing theory. According to Goffman (1981), a speaker's role can be classified into three categories of animator, author, and principal, characterized as the repeater of the ideas made by the others, the paraphraser of concepts, and the creator of original ideas, respectively. Applying this theory in the educational context, the researchers selected 36 university professors of TEFL in the MA level and asked their students (N=118) to identify their professors' dominant role as animator, author, or principal, both generally and individually, via a metaphor checklist and their professional success via the Characteristic of Successful Iranian EFL Teacher Questionnaire. The results of Chi-square analysis indicated that the professors dominantly take on the author and animator roles respectively. One-way Anova results also demonstrated that the professors taking on the principal role enjoy higher professional success than those adopting the animator and author roles. The results offer implications and suggestions for pedagogical consideration within the Iranian university context.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.