چکیده:
در تحقیق حاضرمقالات تایپی و دست نویس یادگیران زبان انگیسی ایران در زمینه طول متن، املا و صحت دستور زبانی مقایسه شده است. برای اجرای تحقیق، محقق از نرم افزار Alice Touch Typing استفاده کرد تا 15 یادگیر در سطح بالای متوسط با توانایی تایپ سطح بالا را جهت نوشتن مقالات انگلیسی انتخاب کند. یکی از مقالات به صورت تایپی و دیگری به صورت دست نویس نوشته شد. یادگیران از هر دو جنسیت مذکر و مونث بین سنین 22 تا 35 انتخاب شدند. بررسی نمرات یادگیران در سه عامل ذکر شده با استفاده از آزمون تی وابسته نشان می دهد که مقالات تایپ شده به طور معنی داری از مقالات دست نویس از لحاظ طول متن و صحت دستور زبانی بهتر هستند. با این وجود، تفاوت معنی داری از لحاظ املایی بین مقالات تایپی و دست نویس وجود ندارد. تاثیرات مثبت تایپ کردن می تواند دلیلی منطقی برای یادگیران زبان مخصوصا متقاضیان آزمون تافل باشد تا زمان بیشتری به یادگیری مهارت تایپ کردن اختصاص دهند. همچنین مدرسان زبان می توانند به دانش آموزانی که دارای توانایی تایپ بالا هستند اجازه دهند تا در صورت تمایل مقالات خودشان را تایپ کنند.
چکیده انگلیسی:
This study attempted to compare typed and handwritten essays of Iranian EFL students in terms of length, spelling, and grammar. To administer the study, the researchers utilized Alice Touch Typing Tutor software to select 15 upper intermediate students with higher ability to write two essays: one typed and the other handwritten. The students were both males and females between the ages of 22 to 35. The analyses of the students’ scores in the three mentioned criteria through three paired samples t-tests indicate that typed essays are significantly better than handwritten ones in terms of length of texts and grammatical mistakes, but not significantly different in spelling mistakes. Positive effects of typing can provide a logical reason for students, especially TOEFL applicants, to spend more time on acquiring typing skill and also for teachers to encourage their students with higher typing ability to choose typed format in their essays.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.