تاثیر مقایسه ای بازخورد مستقیم و غیر مستقیم تصحیحی در دو روش تدریس فرآیند محور و فرآورده محور نوشتار بر یادگیری نوشتار زبان آموزان
تاثیر مقایسه ای بازخورد مستقیم و غیر مستقیم تصحیحی در دو روش تدریس فرآیند محور و فرآورده محور نوشتار بر یادگیری نوشتار زبان آموزان
عنوان فارسی :
تاثیر مقایسه ای بازخورد مستقیم و غیر مستقیم تصحیحی در دو روش تدریس فرآیند محور و فرآورده محور نوشتار بر یادگیری نوشتار زبان آموزان
عنوان انگلیسی :
The Comparative Effect of Direct and Indirect Corrective Feedback in Process-Based Vs. Product-Based Writing Instruction on EFL Learners` Writing Performance
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق تعامل دادن فراگیران زبان انگلیسی در یک نوع فرآیند محور و محصول محور بر اساس دستورالعمل نوشتار بوده که اثرات بازخورد مستقیم و غیر مستقیم معلم را بر روی نوشتار فراگیران زبان انگلیسی بررسی می کند. چهار گروه از زبان آموزان که دانش زبانی انها در حد متوسط بود در این تحقیق شرکت کردند. تعداد کل شرکت کنندگان 85 نفر از زبان آموزان دختر بودند که بصورت روش انتخابی غیر تصادفی انتخاب شده و بصورت تصادفی در 4 گروه تقسیم شدند. در گروه اول روش تدریس نوشتار محصول محور تدریس شد و زبان اموزان بازخورد اصلاحی مستقیم از معلم دریافت کردند، در گروه دوم روش تدریس نوشتار محصول محور تدریس شد و زبان اموزان بازخورد اصلاحی غیر مستقیم از معلم دریافت کردند، در گروه سوم روش تدریس نوشتار فرآیند محور تدریس شد و زبان اموزان بازخورد اصلاحی مستقیم از معلم دریافت کردند و در گروه آخر روش تدریس نوشتار فرآیند محور تدریس شد و زبان آموزان بازخورد اصلاحی غیر مستقیم از معلم دریافت کردند. عملکرد نوشتار شرکت کنندگان در هر 4 گروه بر اساس مقیاس رتبه بندی PET با یکدیگر مقایسه شدند. در ابتدای تحقیق و قبل از دادن هر گونه آموزش، زبان آموزان در یک آزمون قبل از آموزش شرکت کردند که این تست قسمت نوشتار یکی ز ورژن های تست PET سال 2009 بود. بعد از اینکه تست برگزار شد با استفاده از فرمول محاسبه t-test محقق اطمینان حاصل کرد که هیچ تفاوت چشمگیری در توانایی نوشتار شرکت کنندگان قبل از آموزش وجود ندارد. آموزش ذر هر ترم طی 10 جلسه برگزار می شد. در آخر هر ترم از شرکت کنندگان یک امتحان پایانی گرفته میشد که آن هم یک نسخه از قسمت نوشتار آزمون PET بود. در آخر هم یک t-test مستقل محاسبه شد که چک کند آیا باز خورد مستقیم و غیر مستقیم بر روی عملکرد نوشتار زبان آموزان تاثیر دارد یا خیر. نتایج این تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان در گروه فرآیند محور که بازخورد مستقیم از معلم دریافت میکردند بهتر بودند از گروه های دیگر که بازخورد غیرمستقیم از معلم دریافت میکردند
چکیده انگلیسی:
This study attempted to systematically inspect the impact of direct and indirect corrective feedbacks on the writing ability of EFL learners when using product/process based instructions. To do so, 110 female EFL learners, between the ages of 15 and 18, were randomly assigned into four experimental groups to receive four different kinds of treatments, namely product-based instruction with direct feedback, product-based instruction with indirect feedback, process-based instruction with direct feedback, and process-based instruction with indirect feedback. The treatment took 10 sessions. Analyzing the results of the two writing tests (pretest and posttest) showed that direct feedback had significant effects on EFL learners' writing in process-based instruction and product-based instruction but indirect feedback failed to show any significant effect on EFL learners' writing in both process-based instruction and product-based instruction. The results also indicated that direct feedback had significantly better impact on EFL learners writing in the process-based instruction than product-based one.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.