چکیده:
مقدمه و اهداف شایستگی حرکتی ادراکشده، درک و دریافت افراد از تواناییهای ورزشیشان است که میتواند بر کسب مهارت های حرکتی تاثیر بگذارد. شایستگی حرکتی ادراکشده اغلب به عنوان یک متغیر میانجی که سبب دستیابی به سایر پیامدهای مرتبط با سلامتی مطلوب از قبیل فعالیت جسمانی یا تداوم تمرینی می شود، تلقی میگردد. هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت شایستگی مهارتهای حرکتی ادراکشده در کودکان پیش دبستانی و مقایسه بین دختران و پسران بود. مواد و روش ها روش تحقیق حاضر توصیفی-مقایسه ای بود و جامعه آماری، کلیه کودکان 4-6 ساله مهدکودکها و مراکز پیش دبستانی شهر تهران بودند. نمونه گیری در سال 1396 به صورت در دسترس از 2 مرکز پیش دبستانی در تهران انجام گردید و 86 نفر از کودکان 4-6 ساله بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پس از جمع آوری رضایت نامه های والدین، آزمون تصویری شایستگی مهارت های حرکتی ادراک شده از کودکان به عمل آمد. برای بررسی و تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی برای محاسبه شاخص های مرکزی و پراکندگی مقیاس های کمی و رسم جداول و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیه ها از آزمون t مستقل و آزمون ناپارامتریک من-ویتنی استفاده گردید. تمامی تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 25 انجام شد و سطح معناداری در تمام محاسبات آماری 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها یافته ها نشان داد که اختلاف معناداری بین نمرات شایستگی حرکتی ادراک شده و نیز نمرات شایستگی حرکتی مهارت های جا به جایی و کنترل شیء دختران و پسران پیش دبستانی وجود ندارد (0/05 نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد که بین شایستگی مهارتهای حرکتی دختران و پسران پیش دبستانی تفاوتی وجود ندارد.
چکیده انگلیسی:
Background and Aims: Perceived Movement Competence (PMC) is the perception of individuals about their motor abilities which can affect motor skills acquisition. PMC is mostly considered as a mediating variable to achieve other desirable health-related outcomes, such as physical activity or exercise persistency. The aim of the present study was to evaluate the competence of perceived movement skills in preschool children and to compare it between boys and girls. Materials and Methods: In the current descriptive comparative study, the statistical population was 4-6 year-old children from all preschool centers in Tehran. Convenience sampling was used to select 86 children from two preschools as statistical sample in 2017. After receiving consent letters from their parents, they were evaluated via pictorial scale of perceived movement competence. Descriptive statistics was used for statistical analysis, and Inferential statistics was applied to test the hypotheses using independent t-test and nonparametric Mann-Whitney test. All statistical analyses were performed using SPSS, version 25, and the significance level was considered 0.05 in all statistical calculations Results: The results revealed that there were no significant differences in perceived movement skills competence as well as locomotor and object control Perceived competence scores between preschool girls and boys (P>0.05). Conclusion: According to the results, there was no difference in the perceived movement skills competence between preschool girls and boys.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.