چکیده:
فصاحت طیف گسترده ایی از مفاهیم از جمله میزان عاطفی و رسمی بودن کلام را در برمی گیرد. محققین با هدف تغیین تنوع کلامی در نگارش زبان اول و دوم به بررسی ویژگیهای گوناگون کلام نوشتاری پرداخته اند. پژوهش حاضر نیز با هدفی مشابه به مقایسه میزان کاربرد واژگان عاطفی و رسمی در متون عمومی و عاطفی نوشته شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پرداخته است. پس از حصول اطمینان از همگنی اولیه آزمودنیها، از آنها خواسته شد تا در مورد دو موضوع عمومی و عاطفی هر یک دو متن به زبانهای انگلیسی و فارسی بنویسند. کاربرد واژگان رسمی تنها در متون انگلیسی و بر اساس فرهنگ لغات وبسترمورد سنجش قرار گرفت. بار عاطفی مثبت و منفی واژگان درمتون انگلیسی و فارسی نیز مبتنی بر تعاریف ارائه شده توسط پنبیکر و کینگ (1999) سنجیده شد. نتایج حاصل از تحلیل های آماری تفاوت معناداری بین میزان رسمی بودن واژگان به کار رفته در متون عاطفی و عمومی انگلیسی نشان نداد. در عین حال مقایسه داده های تحقیق نشانگر تفاوت معنادار کاربرد واژگان عاطفی در متون عاطفی و عمومی انگلیسی و فارسی بود. نتایج نیاز ایجاد آگاهی در مورد نقش واژگان در نوشتار را مورد تاکید قرار می دهد.
چکیده انگلیسی:
Diction conveys a wide array of meanings of which formality and emotionality are only two facets. Researchers have investigated various features of written discourse to capture discourse variation in L1 and L2 writings. Likewise, the present ex-post-facto study compared the formality and emotionality of diction in general and emotional English and Farsi texts produced by 20 MA students at Islamic Azad University, Tabriz Branch. Having verified the initial homogeneity of the participants, we required them to write four paragraphs, two in English and two in Farsi, on a general and an emotional topic. The formality of the words in English texts was determined based on Webster’s Dictionary. Further, the positive and negative emotion words used in English and Farsi texts were measured based on the definitions offered by Pennebaker and King (1999).The results of the statistical analyses revealed no significant difference in the formality of the words used by the participants in general and emotional English texts. The comparison of the research data, however, indicated significant differences in the use of emotion words in general and emotional English and Farsi texts. The findings underscore the need for raising learners’ awareness of the role diction can play in writing.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.