چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری عدالت سازمانی براساس مدیریت دانش و هوش هیجانی در صنعت نفت ایران که شامل بخش دریایی است می باشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت هستند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که براساس آن تعداد 195 نفر مدیران از بین 14 شرکت بخش دریایی زیر مجموعه صنعت نفت که به روش تصادفی چند مرحله ایی انتخاب شدند همچنین به ازاء هر مدیر 3 نفر از کارمندان آنها که شامل 530 نفر بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارتند از پرسشنامه های هوش هیجانی سیبریا شرینگ3 (2010)، پرسشنامه مدیریت دانش سالیس و جونز4 (2002) و نیز پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن5 (1993) و میزان پایایی برای پرسشنامه هوش هیجانی 83/0، مدیریت دانش 98/0 و پرسشنامه عدالت سازمانی 94/0 می باشد. نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی و تحلیل مسیر نشان داد که بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با عدالت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد و متغیر سازمان یادگیرنده از ابعاد مدیریت دانش بیشترین اثر مستقیم را بر عدالت توزیعی از ابعاد عدالت سازمانی و همچنین متغیر خودکنترلی از ابعاد هوش هیجانی بیشترین اثر را بر عدالت توزیعی از ابعاد عدالت سازمانی دارد.
چکیده انگلیسی:
The purpose of the present study was to provide a structural model for organizational justice in oil industry based on managers' emotional intelligence and knowledge management. The population of the research included all employees of oil industry (14 companies). 195 managers and three employees under their supervision (totally 530 employees) were selected using stratified and cluster random sampling method. The research instruments were three questionnaires which were administered in 14 companies: Niehoff and Moorman’s (1993) organizational justice questionnaire (α = 0.94), Sallis and Jones’s (2002) knowledge management questionnaire (α = 0.98) and the Siberia Schernig’s (2010) questionnaire of emotional intelligence (α = 0.83). The results of multi-varation regression and path analysis using LISREL software indicated that there is a relationship between managers' emotional intelligence and knowledge management with organizational justice and dimensions of managers’ emotional intelligence and knowledge management had a direct effect on organizational justice. The model also showed that the factors of self-control in managers’ emotional intelligence and learning organization in knowledge management had the highest direct effect on the organizational justice in oil industry. It was also concluded that the proposed model showed full fit
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.