چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثرگذاری توانمندی روانشناختی بر ایفای نقشهای کارآفرینی سازمانی است تا از این رهیافت جایگاه توانمندی روانشناختی در سازمانها با هدف کارآفرینی سازمانی مشخص شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش گردآوری اطلاعات آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری (جمعیت بزرگسال 18-64 ساله) با توجه به استفاده از دادههای ثانویه در این پژوهش، شرکتها و یا سازمانهای مشارکتکننده در کشور ایران و دانمارک در برنامة پژوهشی GEM سال 2011 هستند. در مجموع جامعة آماری این تحقیق 5360 نفر است و پس از فیلترکردن دادهها، تعداد 509 نفر از کارآفرینان سازمانی بررسی شد. روش گردآوری دادهها، مصاحبة ساختاریافته است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS و LISRّEL انجام شده است. یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر مثبت توانمندی روانشناختی (شامل تأثیرگذاری، اهمیت کاری، استقلال کاری و شایستگی) بر ایفای نقشهای کارآفرینی سازمانی است. البته شایستگی کارآفرینانة تعدیلگر رابطة بین توانمندی روانشناختی و ایفای نقشهای کارآفرینی سازمانی است و متغیرهای فرهنگ، سن، جنسیت و تحصیلات به عنوان متغیرهای کنترلی در مدل به کار گرفته شدهاند.
چکیده انگلیسی:
Corporate entrepreneurship is a process of discovery, evaluation and exploitation of new business opportunities within a company or organization to create new products and services. Therefore, the staff psychological empowerment is one of the most important concerns for successful organizations. This study can be considered an applied research based on its goal and data collection is descriptive. The statistical population of this research was composed of 5360 people from Irannian and Danish firms. Finally, the sample of this research consisted of 509 corporate entrepreneurs in the year 2011 based on the GEM in the two countries of Iran and Denmark with corresponding factors and innovation-driven economies. Method collection is structured interview. The results have shown that the psychological empowerment including influence, meaning, self-determination and competency has a positive effect on corporate entrepreneurial roles and also entrepreneurial competency moderates the relationship between psychologicalempowerment and corporate entrepreneurial roles. Culture, age, gender and education are discussed as control variables in this model.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.