چکیده:
تصادفات رانندگی عموماً حوادثی چند عاملی محسوب میشوند که طی آن یک یا چند کاربر از عهده شرایط پیش آمده برنمی آیند و منجر به وارد شدن صدمات جانی یا مالی به کاربران راه میگردد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی صحیح نقاط پرخطر و حادثه خیز، بررسی علل تصادف در معابر و شبکه های ارتباطی درون شهری شهر شاهین شهر و ارائۀ راهکارهای اصلاحی و بهبود دهنده به منظور کاهش عوامل تأثیرگذار در بروز تصادفات است.
روش پژوهش ترکیبی از روشهای تحلیلی، توصیفی و پیمایشی است. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق اسناد، مجلات، کتب مرتبط با موضوع، منابع اینترنتی و همچنین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن و طرح تفصیلی شهرشاهین شهر به دست آمده است. داده های مورد نیاز نیز از طریق پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، برداشت های میدانی و استفاده ازاطلاعات سازمانهای مربوطه جمع آوری گردیده است. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیه شهروندان شهر شاهین شهر (معادل 1.43.308 نفر) و کلیۀ تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی سالهای 1392-1388 است.
نتایج پژوهش نشان می دهد که از بین عوامل انسانی عامل عجله و شتاب بی مورد با میزان77 درصد در سال 1391 و 94 درصد در سال 1392 مؤثرترین عامل در بروز تصادفات بوده است. بلوار امام 1، خیابان فردوسی و خیابان مخابرات به ترتیب آسیب پذیرترین خیابان ها و بلوار شهید مدرس، شهید مطهری و شهید شریفی نیز دارای کمترین آسیب پذیری بودند. نتایج آزمون طی تک نمونه ای نشان دهندۀ رضایت شهروندان از پلیس راهنمایی و رانندگی در کاهش و کنترل تصادفات است.
چکیده انگلیسی:
Driving accidents generally determined as multifactorial
events that during it one or more user cannot do their responsibilities
and lead to damages and injuries. The main
purpose of this study is to identify the high risk areas and
districts, to investigate the reasons of accidents in SHahin
shahr city and to provide improving ways in order to decline
the effective factors in the happening of accidents.
The method of the study is mixture of analytical, descriptive
and experimental methods, the information were collected
by books, magazines, documents and internet resources.
The data were collected by questionnaire, interview, observation
and the information of related organizations. The
participants of this study were all citizens of shahinshar
city (1/43/308) and all accidents of years 1388-1392.
The result of the study showed that from among human
factors the factor of hurry with 77 percent in 1391 and 94
percent in 1392 has been the most effective factor in the
happening of accidents. Imam 1 street, Ferdosi Street and
Mokhaberat Street were the most vulnerable streets and
shahid modares, shahid motahari and shahid sharifi were
the least vulnerable streets respectively. The result of single
test indicted the satisfaction of people from police in
controlling and reducing the accident
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.