چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه ارتباط بین سبک های هویت و سلامت اجتماعی با رفتار کمک طلبی دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی انجام شد. گروه نمونه عبارت بودند از: 131 نفر دانش آموز دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بوده و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هویت برزونسکی (1989)، پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (1998) و پرسشنامه رفتار کمک طلبی رایان و پینتریچ (1997) استفاده شد. داده های پژوهش با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که، از بین مؤلفه های پنجگانه سلامت اجتماعی (انسجام، پذیرش، مشارکت، شکوفایی و انطباق) پذیرش اجتماعی همراه با هر سه سبک هویت (اطلاعاتی، هنجاری و اجتنابی) می توانند اجتناب از کمک طلبی دانش آموزان را پیش بینی کنند. به طوری که متغیرهای پذیرش اجتماعی، سبک هویت هنجاری و اطلاعاتی نقش کاهشی و متغیر سبک هویت اجتنابی در تغییرات اجتناب از کمک طلبی دانش آموزان در درس ریاضی نقش افزایشی داشته اند. از بین هشت متغیر پیش بین، پنج متغیر مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، سبک هویت اجتنابی، سبک هویت هنجاری، و سبک هویت اطلاعاتی می توانستند پذیرش کمک طلبی دانش آموزان در درس ریاضی را پیش بینی نمایند. متغیرهای انسجام اجتماعی، انطباق اجتماعی و پذیرش اجتماعی، نقشی در تبیین پذیرش کمک طلبی نداشتند. مشارکت اجتماعی با بیشترین سهم، تقریباً 7/11 درصد از تغییرات مربوط به پذیرش کمک طلبی دانش آموزان در درس ریاضی را تبیین می کنند.
چکیده انگلیسی:
Background: The nature of help-seeking behavior is complex and multidimensional and has been investigated by researchers from various disciplines such as sociology, psychology. Objective: The aim of this research was to study the relationship between identity styles and social well-being with help-seeking behavior of high school students in mathematic subject. Method: The sample includes 131 high school students in Tehran city in the academic year of 1388-89. They were selected by multiple step cluster sampling method. The research instruments were Identity Styles Inventory of Berzonsky (1989), Social Well-Being Inventory of Keyes (1998), and Help-Seeking Inventory of Rayan & Pintrich (1997). Data were analyzed by Pearson correlation and linear multiple regression. Results: Results showed that social acceptance among five components of social well-being (solidarity, acceptance, participation, actualization, and adaptation) with all three identity styles (informational, normative, and diffuse / avoidant) could predict avoiding help-seeking in students. Thus, social acceptance, normative and informative identity styles had decreasing role, and avoidant identity style had increasing role in changes of students in mathematic. Among eight predict variables, five variables includes social participation, social actualization, avoidant, formative and informational identity styles could prediction help-seeking behavior of students in mathematic. Social solidarity, social adaptation, and social acceptance hadn’t any role in explaining of help-seeking. Conclusion: Based on these findings, we can suggest some practical implications regarding students' help-seeking behavior in mathematic
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.