چکیده:
اعتبار نتیجه، جزئی ازاعتبار سازه بعنوان یک مفهوم واحد ارائه شده توسط مزیک (1989) ،به تاثیرآزمون بر تدریس،یادگیری،آزمون شوندگان ،معلمان،جامعه وسیستم آموزشی درون یک کشورمی پردازد. اثرات آزمون های زبان برتدریس ویادگیری زبان تا حدودی مورد مطالعه قرار گرفته است ولی نتایج و تبعات آزمونهای انگلیسی برای اهداف ویژه آزمون شوندگان ومعلمان انگبیسی ویژه دانشگاهی ویژه دانشگاهی مورد توجه چندان قرارنگرفته است. هدف مطاله فوق تبیین تبعات این آزمونها که به عنوان بخشی از آزمون ورودی دکتری وکارشناسی ارشد برگزارمی شوند ،می باشد .برای انجام این کاراز روش تحقیق کیفی استفاده شد.31 شرکت کننده داوطلب آزمونهای کارشناسی ارشد ودکتری و5 استاد انگلیسی ویژه دانشگاهی به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند .دادهای مورد نیاز از طریق مصاحبهباز جمع آوری شده اند.ازروش تحلیل محتوی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داده است که تبعات این آزمونها را می توان تحت عنوان چهار تم اصلی که هرکدام از مقوله ی متفاوت تشکیل شده است ،تقسیم بندی نمود. این تم ها عبارت اند از :اثرات منفی روانشناختی (استرس ،ناامیدی ،اعتماد به نفس ،کارارایی آموزشی ) اثرات منفی اجتماعی (محرومیت از آموزش ،مسائل اخلاقی ،پذیرش افراد نالایق)،اثرات منفی مالی وخانوادگی.
چکیده انگلیسی:
Consequential validity, a component of construct validity as a unified concept introduced by Messick(1989), deals with the impacts of tests on teaching, learning, individual test takers, teachers, society, and educational system within a country. Although the impacts of language tests on teaching and learning have been somehow studied, the consequences of ESP tests on individual test takers and teachers have not been given appropriate attention. The present study aimed at exploring the possible consequences of ESP tests, as parts of master and doctoral entrance examinations to post graduate universities in Iran, on the stake holders and society. In doing so, a qualitative research method was applied. The participants were 31 master and doctoral students, and 5 ESP instructors. The data were analyzed in terms of the content. Four main themes with a variety of sub-themes emerged from the content analysis. The results indicated that ESP tests have negative psychological (anxiety, stress, disappointment, self-confidence, teaching efficacy, disappointment), social (deprivation from education, ethical issues, acceptance of nonqualified candidates), financial, and family consequences on the learners and teachers. The society is also influenced as the result of ESP tests scores.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.