چکیده:
یکی از چالشهای سازمانهای عصر جدید، اجرای مؤثر راهبردها و تبدیل راهبردهای سازمان به فرایندهای بهبود عملکرد است. از آنجا که شش سیگما اجرای راهبرد مبتنی بر سنجش میباشد که بر بهبود فرایند و کاهش اختلاف متمرکز است، در این مقاله به دنبال بررسی نقش کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم جامع سنجش عملکرد در ارزیابی طرحهای ششسیگما در شرکتهای تعاونی هستیم. این تحقیق در سال 1388 - 1389 انجام گرفت و در آن فرضیهها و سؤالهایی مرتبط با ارزیابی اثربخشی ششسیگما مطرح شد و در قالب پرسشنامه در اختیار جامعه آماری(champion، کمربند سبز و اعضای گروه طرحهای ششسیگمای شرکتهای تعاونی منتخب استان یزد) قرار گرفت و سپس دیدگاههای آنها تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد که برنامه ششسیگما از نظر مالی، فرایندهای داخلی و توسعه و یادگیری دارای اثربخشی است ولی از نظر مشتری، اثربخشی قابل قبولی ندارد. در کل، دادهها حاکی از موفق بودن طرح ششسیگماست. همچنین شاخصها در چهار بعد کارتامتیازیمتوازن با استفاده از روش ویکور، رتبهبندی شدند.
چکیده انگلیسی:
One of the challenges of innovative era enterprises is implementing effective strategies and translating organization strategies to performance improvement processes. Since six-sigma methodology is the implementation of a measurement-based strategy that focuses on process improvement and variation reduction, this research aims to investigate the role of balanced scorecard methodology as a comprehensive performance measurement system in assess six sigma projects in the cooperative societies. So hypothesis correlate assess of six sigma effectiveness discuss and set in the form of questionnaire then dispread Population(champion, Green belt and the member of team six sigma projects of selective co-operative societies of Yazd city) and then data analysis.
The results of investigation show that six-sigma methodology has been effective in terms of financial perspective; internal processes perspective and learning and growth perspective but not so about customer perspective. In general, six-sigma program is effectiveness and data is representative of success of six-sigma program.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.