بررسی عوامل مؤثر بر دو سو توانی آموزش عالی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی تفسیری – ساختاری
بررسی عوامل مؤثر بر دو سو توانی آموزش عالی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی تفسیری – ساختاری
عنوان فارسی :
بررسی عوامل مؤثر بر دو سو توانی آموزش عالی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی تفسیری – ساختاری
عنوان انگلیسی :
Investigating the Factors Affecting ambidexterity in Higher Education and Driving-Dependence Power Analysis Using Interpretive-Structural Modeling
چکیده:
یک سازمان آموزشی دو سو توان قـادر بـه انجام هر دو بهره برداری از شایستگی های موجود و بررسی فرصت هـای جدیـد بـوده و سازمان آموزشی را در افـزایش کـارایی و رقابتپذیری توانمند میسازند. برای این منظور ایجاد مدلهای مناسب از عوامل مؤثر بر دو سو توانی میتواند کارایی و رقابتپذیری سازمان آموزشیها را افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر دو سو توانی آموزش عالی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی تفسیری - ساختاری با هدف طراحی و ارائه مدلی برای دو سو توانی سازمان آموزشی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی ساختاری- تفسیری بود. جامعه پژوهش را تمامی مدیران سازمانهای آموزشی در شهرستان تبریز در سال 99 - 1398 تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش شامل 382 نفر ازمدیران این سازمانهای آموزشی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر دارای پایایی و روایی و همچنین پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها ن نشان داد که عوامل ساختاری و فرآیندی به ترتیب به عنوان تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین عامل بر دو سو توانی سازمانهای آموزشی قلمداد می گردند. به طورکلی نتایج مطالعه نشان دهنده اهمیت مدل طراحی شده برای مدیران واحدهای آموزشی شهرستان تبریز بود تا با به کارگیری آن بتوانند دو سو توانی را در واحدهای خود افزایش دهند.
چکیده انگلیسی:
An ambidextrous educational organization is able to both take advantage of the existing competencies and explore new relevant opportunities, which empowers the organization to promote its efficiency and competitiveness. For this purpose, creating appropriate models of the factors affecting ambidexterity can increase the efficiency and competitiveness of the educational organization. The purpose of this study was to investigate the factors affecting ambidexterity in higher education and driving-dependence power analysis using interpretive-structural modeling with the aim of designing and presenting a model for ambidexterity in higher education. The population of this study included all managers of educational organizations in Tabriz city in 2019-20. The participants of this study included 382 managers from these educational organizations who were selected by two-stage cluster random sampling. Valid and reliable questionnaires as well as a researcher-made questionnaire were used to collect the data. The present study had a descriptive correlational design, and the data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods. Findings showed that structural and procedural factors influence, and are influenced by, the ambidexterity of educational organizations. Overall, the results of the study showed the importance of the model designed for managers at micro and macro educational structures in Tabriz, which can be used to enhance ambidexterity in their units.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.