چکیده:
شبیهسازی انرژی از متداولترین روشهای تحلیل انرژی در محیط ساختمان و معماری است که در دهه اخیر در کشور ما با اقبال فراوان دانشجویان و استادان این حوزه مواجه شده است. در حال حاضر، این آموزش بهصورت رسمی و غیر رسمی در دانشکدههای معماری بهویژه در مقاطع کارشناسی ارشد صورت میگیرد. گرچه کاربرد شبیهسازی انرژی ساختمان مزایای بسیاری دارد، با توجه به پیچیدگیهای این ابزارها، دستیابی به نتایج با دقت و صحت مطلوب، نیازمند توجه به پارامترهایی معین است. متأسفانه، در کشور ما درخصوصروشوکیفیتآموزششبیهسازی انرژی ساختمان و محیط شهری به دانشجویانرشتهمعماری و شهرسازیپژوهشیانجامنشدهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی شرایط موجود در آموزش شبیهسازی انرژی ساختمان و محیط شهری و با استفاده از روش پژوهش کیفی صورت گرفته و میزان آگاهی دانشجویان در زمینه مهمترین مسائل مرتبط تحلیل شده است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه نیمهباز استفاده شد و جامعه آماری دانشجویان و دانشآموختگان کارشناسی ارشد معماری در چهار دانشگاه کشور بودند. نتایج پژوهش نشاندهنده میزان آگاهی اندک دانشجویان از مقولههای اساسی شبیهسازی انرژی است. بر اساس نتایج، میزان توجه دانشجویان به مسائل اساسی در شبیهسازی انرژی ساختمان در مواردی چون دانش پایه، اعتبارسنجی درونی و میزان عدم قطعیت نتایج اندک است.
چکیده انگلیسی:
Energy simulation is one of the most commonly used methods in energy analysis of buildings and architectural environment which has been widely used by students and professors in our country during the last decade. Simulation training is done either formal or informal in colleges especially to master degree students. Although the application of building energy simulation has many advantages, due to the complexity of these tools, achieving precise and accurate results requires considering several main issues. Unfortunately, in our country, no research had been done on the methodology and training quality of buildings energy simulation and urban environment. The present study aims to investigate training quality of building energy simulation using qualitative research method to analyze students' awareness about this most important issue. Data were collected by means of interview and semi-open questionnaires. The statistical population of the study was students and graduate students in architecture from four universities of the country. The results of the research indicate that the students' awareness of the main categories of energy simulation is low. Based on the results, the students' attention to the fundamental issues in building energy simulation in some cases such as basic knowledge, internal validation, and uncertainty of results are scarce.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.