چکیده انگلیسی:
Abstract: Avoiding the current terminology debates in the literature on politeness research and following a variational pragmatics approach, this study attempted to illuminate how appropriacy/ inappropriacy is realized in Persian language in light of five speech acts of introduction, apology, refusal, congratulation, and condolence. Additionally, it was aimed to see to what extent appropriacy/ inappropriacy is a function of variables such as age, gender, job, and level of education. In order to achieve this aim, 300 participants (m=150, f=150) completed an Open-ended Production Test (OPT) consisting of twenty situations. Analyzed within a two-component part variational pragmatics framework; namely pragmatic level and social factors, the data revealed that the variables in the study in quite different forms guide the expectations, perception, and performance of the participants in the study. Giving an appropriacy (Marked/unmarked) taxonomy of the study speech acts in Persian, it is illustrated how in most cases, the norms of appropriate verbal behavior seem to be subject to the variables of the study. It was further shown that talk and acts between speakers at a social situation are governed by converging and diverging norms in different communities of practice in Persian. Thereupon, the study can highlight the significance of including variational perspective on conventions of language use for language teaching.
فهم کلام مناسب / غیرمناسب در زبان فارسی: با رویکرد واقع گرایی متغیر چکیده این پژوهش تلاش می کند با اجتناب از بحث های موجود در ارتباط با اصطلاحات در زمینه تحقیقات ادب، با اتخاذ رویکرد واقع گراییمتغیر، نشان دهد که کلام مناسب / غیرمناسب در زبان فارسی با درنظرگرفتن پنج کنش گفتاری یعنی معرفی کردن، معذرت خواهی کردن، رد کردن، تبریک گفتن، و تسلیت گفتن چگونه درک می شود. به علاوه، این مطالعه میزان تابعیت کلام مناسب / غیرمناسباز متغیرهای سن، جنسیت، شغل و سطح سواد را نیز بررسی نموده است. برای این منظور، 300 شرکت کننده (150 مرد و 150 زن) به یک آزمون بازشامل 20 موقعیت، پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها در چارچوب دوبخشی واقع گرایی متغیر، یعنی، سطح کاربردی و عوامل اجتماعی، نشان داد که متغیرهای این پژوهش، انتظارات، ادراک و عملکرد شرکت کننده ها را در صورت های کاملا متفاوتی هدایت می کنند. با توجه به طبقه بندی کلام مناسب (متداول/ غیرمتداول) در کنش های گفتاری در زبان فارسیبه دست آمده از این مطالعه، روشن می گردد که چگونه هنجارهایرفتارکلامیمناسب در بیشتر مواردتابعی ازمتغیرهایبررسی شده می باشند. همچنین، نتایج نشان داد که گفتار و رفتار بین افراد در یک موقعیت اجتماعی به وسیله ی هنجارهای همگرا و واگرا در جوامع مختلف در زبان فارسی در عمل کنترل می شوند.از این رو، این مطالعه بر روی داشتن دید گوناگون نسبت به عرف های زبانی در آموزش زبان تاکید می کند.
واژه های کلیدی: واقع گرایی متغیر، زبان فارسی، گفتار و رفتار، آزمون باز، کنش گفتاری
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.