نقش شبکههای اجتماعی در میزان مطالعه الکترونیکی و چاپی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی)
نقش شبکههای اجتماعی در میزان مطالعه الکترونیکی و چاپی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی)
عنوان فارسی :
نقش شبکههای اجتماعی در میزان مطالعه الکترونیکی و چاپی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی)
عنوان انگلیسی :
The role of social networks in the amount of electronic and print studies
Case Study: Students of Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی در مطالعه الکترونیکی و چاپی درسی و غیر درسی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش با روش پیمایشی- تحلیلی از نوع کاربردی انجام شده است. جامعه آماری (3032 نفر) با روش تصادفی ساده، و حجم نمونه 216 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است و دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در دوسطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی بین سه تا چهار ساعت در روز (6/33%) بوده و استفاده جامعه آماری از تلگرام (96/0) بیش از سایر شبکههای اجتماعی میباشد. دانشجویان مورد مطالعه از امکانات شبکههای اجتماعی در مطالعۀ الکترونیکی درسی و غیردرسی 46% و در جهت هدایت به مطالعۀ چاپی درسی و غیردرسی به میزان 43% بهره میگیرند. نقش شبکههای اجتماعی در مطالعۀ الکترونیکی درسی و غیردرسی 55% و در مطالعۀ چاپی درسی و غیردرسی52% میباشد. شبکههای اجتماعی به میزان 55% در ایجاد عادت به مطالعه نقش دارند. نتیجهگیری: شبکههای اجتماعی در ایجاد عادت به مطالعه نقش داشته و دانشجویان مورد مطالعه در استفاده از این شبکهها با مشکلاتی نظیر کندی سرعت و قیمت بالای اینترنت، قیمت بالای منابع چاپی و عدم آشنایی با سایتها و فیلترینگ مواجه هستند. با توجه به نقش شبکههای اجتماعی در تبادل اطلاعات، ضروری است در مورد قابلیتهای این شبکهها و در نتیجه افزایش بهرهوری مؤثر از آنها تلاش شود.
چکیده انگلیسی:
Aim: The purpose of this study was to investigate the role of social networks in the electronic, print and non-text study of the Faculty of Literature and Humanities of the Islamic Azad University Science and Research Branch of Tehran. Methodology: This research has been carried out through a survey-analytical method of applied type. The statistical population consisted of graduate students of the faculty of literature, humanities and social sciences of Science and Research Branch of Islamic Azad University of Tehran who were 3032 people. The sample was randomly assigned to 216 individuals. The data gathering tool was a researcher made questionnaire. The collected data were analyzed using SPSS software using descriptive and inferential statistics. Findings: Students use social networks between three and four hours (33.6%), and use Telegram (0.96) more than other social networks. as well as social networks in electronic and non-teaching (46%) and directed to non-syllabus studies (43%). The role of social networking in the electronic and non-teaching curriculum is (55%) and in non-syllabus curriculum is (52%). Social networks (55%) have contributed to the study of their peers. Conclusion: Social networks play an important part in the habit of reading and face problems such as Internet speed, high Internet prices, high prices for printed materials, and lack of familiarity with sites and filtering. Considering the role of social networks in exchanging information, try to work on the capabilities of these networks and thereby increase their effective productivity.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.