چکیده:
ایران، همانند بسیاری از کشورهای دنیا از سطح بالای آلودگی هوا، کیفیت پایین آب، حجم بالای آلودگی های صوتی ناشی از ترافیک، مشکلات مربوط به میزان زیاد زباله های دفع نشدنی و کاهش سریع منابع انرژی رنج می برد. مشکلات زیست محیطی عمدتاً به واسطه مصرف گرایی ناهنجار و فعالیتهای ناپایدار ایجاد می شود. هدف از این پژوهش، قصد خرید محصولات بسته بندی شده سازگار با محیط زیست در میان مصرف کنندگان (مردم شهرستان اراک) بوده است. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیق های دارای دلیل و علت قرار دارد. جامعة آماری مورد پژوهش شامل مردم شهرستان اراک می باشد که سابقه استفاده از محصولات با بسته بندی سبز را داشته اند. بدین منظور، پرسش نامه به صورت خوشه ای بین مردم شهرستان اراک توزیع شد که برای سنجش وضعیت موجود، از پرسشنامه استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است. از نرمافزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها استفاده شده است. با توجّه به تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج حاکی از آن بوده است که بینش، نگرانی های زیست محیطی، هنجارهای شخصی و تمایل مصرف کنندگان بر قصد آنها برای خرید محصولات بسته بندی سازگار با محیط زیست تأثیر دارد.
چکیده انگلیسی:
Iran, like many other countries, suffers from high levels of air pollution, low water quality, high volumes of traffic-induced noise pollution, problems with excessive waste disposal and a rapid decline in energy resources. Environmental concerns are mainly due to abnormal consumerism and unstable activities. The purpose of this study was to purchase environmentally friendly packaging products among consumers (Arak people). This present applied research is in the category of causal research. The statistical population of the study consisted of the people of Arak who had a history of using green packaging products. A cluster questionnaire was distributed among the people of Arak city, after confirmation of validity and reliability, data collection was used. In this research, structural equations are used to examine the relationships between the components of the model. Laser software has been used to analyze the hypotheses. According to the data analysis, the results indicate that attitudes, environmental concerns, personal norms and consumers' inclination have an impact on their intention to purchase environmentally friendly packaging products.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.