چکیده:
پیشبینی اشتعال عرضی یکی از مهمترین و درعینحال دشوارترین مراحل پیشبینی اشتعال در توربینهای گازی حلقوی است. دلیل دشواری این فرایند آن است که برای پیشبینی این پدیده باید چند مشعل همجوار مورد مطالعه قرار بگیرد. این کار، چه ازنظر تجربی و چه عددی، بسیار هزینهبر است. یکی از راهکارهای مفید برای نیل به هدف فوق استفاده از روشهای تحلیلی برای پیشبینی اشتعال عرضی است. در این مقاله، یک روش تحلیلی برای پیشبینی احتمال اشتعال عرضی در یک محفظه احتراق حلقوی مجهز به 18 مشعل ای-وی نسل دوم توسعه داده شده است. این روش، نمونه توسعه دادهشده مدل ارائهشده توسط هیرش و همکاران است. برای اعتبارسنجی این مدل، از دادههای موجود برای چهار توربین مختلف استفاده شده است. بررسیهای انجامشده نشان میدهد که روش حاضر با دقت بسیار خوبی میتواند احتمال اشتعال عرضی را در توربین موردنظر پیشبینی کند. زمان اجرای این روش توسعه دادهشده نسبت به روشهای عددی دیگر چند مرتبه کمتر است، لذا میتوان از این روش کمهزینه در فرایند طراحی استفاده کرد. از این ابزار سریع و کمهزینه، همچنین، میتوان در منطق کنترلی توربین استفاده کرد تا در صورت کمبودن این احتمال اشتعال، راهکارهای مناسب برای افزایش آن را ارائه کرد. در پایان این مقاله، از روش توسعه دادهشده برای ارائه راهکاری جهت افزایش احتمال اشتعال عرضی در توربینهای مورد بررسی استفاده شده است.
چکیده انگلیسی:
Prediction of cross ignition is one of the most formidable challenges in annular combustors. In order to study cross ignition, it is necessary to consider at least a sector of a combustor comprising of at least three burners, which makes the study both numerically and experimentally expensive. In this light, developing an analytical method to predict cross ignition probability is of practical interest. The main objective of the present paper is to develop an analytical method to predict cross ignition probability in an annular combustor utilizing 18 second generation EV burners. The present model is developed based on the previously proposed model by Hirsch et al.[1]. Here, the developed model is validated against experimental data. Validations show that the present model can accurately predict cross ignition probability. The validated model is used to improve cross ignition probability in the investigated gas turbines. The present model can be used during the combustor design and optimization processes. Furthermore, the model can be utilized as a fly on tool in the gas turbine logic to improve cross ignition probability
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.