چکیده:
مقالۀ حاضر به یکی از جنبههای مهم همسریابی اینترنتی در ایران، یعنی تأثیر تفاوتهای جنسیتی بر ترجیحات همسرگزینی در فضای مجازی، میپردازد. جنسیت و تفاوتهای جنسیتی در همسریابی اینترنتی همواره محور بحثها بوده است، اما در ایران این مطالعات سابقهای طولانی ندارند. مطالعۀ حاضر با رویکردی کمّی انجام گرفته و یافتههای آن از سایت همسریابی طوبی، که یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ آنلاین است، استخراج شده است. سایت همسریابی طوبی نوعی شبکة اجتماعی بر محور همسرگزینی است و مشاهدة اطلاعات و دادههای این سایت برای همة کاربرانی که پروفایل دارند امکانپذیر است. در این پژوهش، از اطلاعات پروفایل همۀ کاربران سایت در سال1390، که از طریق دو نرمافزار R و Sequel pro پالایش شدهاند، استفاده شده و نمونهگیری انجام نشده است. بنابراین، ترجیحات همسرگزینی 84 هزار کاربر از شهرها و استانهای مختلف کشور جمعآوری و ابعاد مختلف تفاوتهای جنسیتی در ترجیحات همسریابی آنلاین از این طریق شناسایی شده است. تحلیلهای آماری استفادهشده در این مقاله به گونهای انتخاب شدند که برای همۀ افراد در فرهنگهای مختلف در یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ قابل اجرا باشند. دو عامل اصلی، کیفیتهای شخصی/ والدینی (شامل صداقت، مهربانی، ایمان، وفاداری، اهل سفر و تفریح بودن) و کیفیتهای جذابیت/ منزلت اجتماعی (شامل وضعیت ظاهری مناسب، تحصیلات، وضعیت مالی مناسب، وضعیت خانوادگی مناسب، تهرانیبودن) از میان تعداد زیادی از ترجیحات همسرگزینی انتخاب شدند. درمجموع، مردان به وضعیت ظاهریِ مناسب، صداقت، تعهد و وفاداری، بیش از زنان و زنان به تهرانیبودن، تحصیلات، ایمان، وضعیت خانوادگی، وضعیت مالی بیش از مردان اهمیت میدهند.
چکیده انگلیسی:
This paper studies the effect of gender differences in mate preference in one of the major Iranian online dating services. To best of our knowledge, there are only few similar studies conducted with this objective focusing on Iran. A quantitative approach is used in this paper which is inferred from a database of approximately 84 thousands of users from various geographical locations inside Iran. Statistical analysis of this paper concentrates on two important criteria: (1) Personal/Parental qualities (which include: honesty, kindness, faith and trustworthiness, fidelity, being funny and loving travel) and (2) Attractiveness/Social Status (which includes: looks, education, income, family status and being born in Tehran). The study concludes that men tends to prefer qualities such as looks, honesty and fidelity while women mostly prefer qualities such as being born in Tehran, education, faith and trustworthiness, family status and income over other qualities.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.