چکیده:
هستیشناسی، شناختشناسی و روششناسی در هم تنیدهاند و پرداختن به هر یک، به معنای مفروض داشتن پاسخ به دو دیگری از پیش است؛ از این سه، هستیشناسی در مرتبۀ نخست واقع میشود که مبنای دو پرسش بعدی واقع میشود. در این مقاله به هستیشناسیهای فضا پرداخته میشود که سه انگاشت مطلق، نسبی و رابطهای را در بر میگیرد. بحث خواهد شد که انگاشتهای مطلق و نسبی فضا در محدودۀ علوم اثباتی باقی میمانند و بر مبنای جدایی فضا از زمینۀ اجتماعی استوارند. در شناختشناسی، این دو یا فضا را ابزاری برای اصلاحات اجتماعی میبینند یا عکس آن را اثر پذیر و گیرندۀ اثر و معنا از سازوکارهای اجتماعی فرض میکنند. روی آوردن به انگاشت سوم یا فضای رابطهای اما بر تولید همزمان فضا و جامعه تأکید میکند که گویی صحنهای است برای نمایش جامعه؛ با هر ترتیب فضایی نمیتواند پذیرای نمایش باشد و هر نمایشی هم در آن مقدور نیست. این انگاشت اخیر شناختشناسی فضا را به سوی مطالعات بین- و ترا- رشتهای هدایت میکند که نظریۀ معماری در دهۀ اخیر به سوی آن خیز برداشته است
چکیده انگلیسی:
Ontology cannot be separated from epistemology and also from methodology; Engaging any of them will be completed through answering the two others, ontology being the first and the base of the further questions. Through the lenses of three conceptions of space (absolute, relative and relational), ontologies of space will be investigated in this article; It will be argued that without explicit reference to the social context, the absolute and relative conceptions remain within the scope of positive science. In epistemology these two, either consider space as an instrument for social reforms or passive and as the receptor of the meaning from social mechanisms. The third conception, the relative space, however focuses on the simultaneous production of space and the society, as if it is a scene for the society’s play: not every social order is suitable for a play, nor every play is possible on a scene. This conception leads the epistemology of space and architectural theory towards inter- & trans-disciplinary research
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.