چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین راهبرد خودنظمدهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبکهای تصمیمگیری دانشجویان انجام شد. روش: این مطالعه بر روی 379 دانشجو (219 مرد و 160 زن) که به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی از میان کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز انتخاب شده بودند انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1991)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) گردآوری شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا توسط کارشناسان تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفایکرونباخ بهترتیب 81/0 و 83/0 و 76/0 برآورد گردید تحلیل دادهها با نرمافزار spss و به کمک روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت. یافتهها: براساس نتایج، راهبردخودنظمدهی فراشناختی، پیشبینیکننده مثبت و خوبی برای سبک تصمیمگیری عقلایی میباشد. همچنین راهبرد خود نظمدهی فراشناختی، سبک تصمیمگیری آنی را بهصورت منفی و معکوس پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت اجتنابی بهصورت منفی و معکوس سبک تصمیم عقلایی را پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت تبحری، سبک تصمیمگیری شهودی و اجتنابی را بهصورت منفی و معکوس پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت عملکردی پیشبینی کننده معنیداری برای سبکهای تصمیمگیری نبود. نتیجهگیری: بنا به اهمیت راهبرد خود نظمدهی فراشناختی و اهداف پیشرفت، تقویت این راهبرد و اهداف در دانشجویان میتواند در بهکارگیری سبک تصمیمگیری مناسب و پرهیز از سبک تصمیمگیری نامناسب نقش مهمی داشته باشد.
چکیده انگلیسی:
Purpose: This research was conducted by the aim of determining the relationship between meta-cognitive self-regulation strategy and achievement goals with decision-making styles in students’. Method: This study was conducted on 379 students (219 men and 160) women. were selected by Relative class sampling method from all B.A students at Tabriz Islamic Azad University. The data were collected by Pintrich and his colleagues (1991) ’ motivated strategies for learning questionnaire and Midgley his colleagues (1998) ’achievement questionnaire and and Bruce Scott (1995) decision-making styles questionnaire. The data were analyzed by software spss and Pearson correlation and multiple regression analysis statistical methods. Findings: The results showed that metacognitive self-regulation strategy is good and positive predictive for rational decision-making style. Also metacognitive self-regulation strategy predict immediate decision-making style as a Negatively. avoidance achievement goals, predict rational decision-making style as a Negatively. mastery Achievement goal predict avoidance and intuitive decision making style as a Negatively. Performancs Achievement goals were not meaningful predictors for decision-making styles. Conclusion: the importance of metacognitive self-regulation strategy and achievement goals, Reinforcement this strategy and goals of the students can the use of appropriate decision-making styles and Avoidance of inappropriate decision-making style play an important role.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.