چکیده:
هدف این مقاله، ارائۀ سنجش جدیدی برای تعیین میزان رشد شرکتها بر پایۀ نسبتهای مبتنی بر درآمد حاصل از فروش (درآمد محور) و نسبتهای هزینهای (هزینه محور) میباشد. همچنین، این مقاله به بررسی مشارکت عوامل تعیین کنندۀ مالی مربوط به رشد شرکت میپردازد که این موضوع موجب بهبود کیفیت در برآورد الگوهای رشد گردیده و در نتیجه، تصویر کاملی از چگونگی رشد شرکتها ارائه میدهد. نتایج آزمونهای تجربی با استفاده از اطلاعات مربوط به 130 نمونه از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1381 تا 1389 ، با روش تجزیه و تحلیل رگرسیونی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهندۀ رابطۀ مثبت بین رشد شرکت و نسبتهای درآمد محور، رابطۀ مثبت بین رشد شرکت و نسبتهای هزینه محور و رابطۀ مثبت بین رشد شرکت و نسبتهای مبتنی بر هزینه و درآمد حاصل از فروش برای شرکتهای با رشد بالا میباشد.
چکیده انگلیسی:
This research presents a new measure for determining firms’ rate of growth through two competing theories, revenue based (income based) ratio and cost based ratio. This article examines the contribution of financial determinants of firms’ growth in improvement of the quality of models for growth estimation, and consequently offers a complete picture of companies’ growth. Empirical results were presented, using regression analysis of a sample of 130 listed firms in the Tehran Stock Exchange during 2001-2010. Findings showed that there was a positive relationship between firms’ growth and revenue based ratios, between firms’ growth and cost based ratios, and between firms’ growth and both the revenue and cost based ratios for the firms with high growth rate.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.