اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا
اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا
عنوان فارسی :
اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا
عنوان انگلیسی :
Infopreneur ship in order to create an information business from the perspective of librarians of the National Library of the Islamic Republic of Iran
چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا میباشد. روش پژوهش: پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی- پیمایشی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته استفاده گردید. از بین 320 کتابدار کتابخانه ملی بر اساس جدول مورگان با 95% ضریب اطمینان و 5% خطا 132 نفر انتخاب که 128 پرسشنامه را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار اسپیاساس[1] بهرهگرفتهشد. یافتهها: از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی میزان تهیه و تولید محصولات اطلاعاتی جهت اطلافرینی (39%)؛ میزان بازاریابی محصولات اطلاعاتی در کتابخانه ملی (47%)؛ میزان آشنایی کتابداران با فناوریها و سیستمهای اطلاعاتی (53%)است. نتایج منفی نیز نشان داد که میزان ترغیب کاربران به اطلافرینی (32/0-) است، بنابراین بیتوجهی کتابداران به ترغیب کاربران به اطلافرینی در (50%)؛ میزان تولید و توزیع ثروت با اطلافرینی (64/1-) میباشد که بیانگر (48%) عدم توانایی کتابداران در توزیع و تولید ثروت است و نیز میزان توجه کتابداران به مؤلفههای اطلافرینی جهت ایجاد کسب و کار اطلاعاتی (45/0-) میباشد که نشاندهندۀ (50%) عدم تأثیر کتابداران بر اطلافرینی کاربران به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی است. نتیجهگیری: کتابداران به تهیه و تولید محصولات اطلاعاتی، بازاریابی محصولات اطلاعاتی، دانش و مهارت در فناوریهای اطلاعاتی، آشنایی کتابداران با فناوریها و سیستمهای اطلاعاتی نسبت به ترغیب کاربران به اطلافرینی، توزیع و تولید ثروت توجه بیشتری نشان داده و در کل تأثیر زیادی بر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی در خود و کاربرانشان نداشتهاند.
SPSS.[1]
چکیده انگلیسی:
Objective: Infopreneur ship in order to create an information business from the perspective of librarians of the National Library of the Islamic Republic of Iran has been studied.
Methodology: The present applied research is in terms of Descriptive-survey method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Then, 132 persons were selected from 320 librarians of the National Library based on Morgan table with 95% confidence interval and 5% error, which 127 questionnaires were completed. Descriptive and inferential statistics and SPSS software were used to analyze the data.
Results: From the point of view of librarians of the National Library of the Islamic Republic of Iran, the amount of preparation and production of information products for, infopreneur ship is a little (39%) and the amount of marketing of information products in the National Library is average (47%). But the level of familiarity of librarians with information technologies and systems to create an information business is high and about (53%). Negative results also show that: about (50%) has been neglected to encourage users infopreneur ship; Librarians have not been able to distribute and generate wealth by creating an information business (more than 48%); And in order to create an information business, librarians have not been able to influence more than (50%) user information. Conclusion: The research results show that the components (07/0), the amount of encouraging users to infopreneur ship32/0-) (, and the amount of production and distribution of wealth with infopreneurs hip(64/1-), Inattention shown and total the amount of attention of librarians studied to the components of infopreneur ship to create an information business is equal to With (-0/45), which shows that librarians have not been able to institutionalize information about their users and work environment in order to create an information business in themselves and their users.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.