چکیده:
هدف از تحقیق حاضر،بررسی تأثیر بازیهای رایانهای برانگیختگی نوجوانان پسر است. به این منظور 50 نوجوان پسر با میانگین سنی 48/17 در دو گروه 25 نفری قرار گرفتند. نخست قبل از بازی متغیرهای مربوط به انگیختگی شامل فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس و درجة حرارت بدن اندازهگیری و سپس آزمودنیها به مدت 30 دقیقه به بازیهای مربوط به گروه خود (بازی کانتراسترایک برای گروه خشن و بازی فیفا 2005 برای گروه غیرخشن) پرداختند. متغیرهای مورد تحقیق در دقیقه 15 بازی و سپس بلافاصله پس از بازی نیز مورد اندازه گیری قرار گرفت. نتایج نشان داد بازی رایانهای خشن موجب افزایش معنیداری در انگیختگی فیزیولوژیک شامل فشار خون سیستولیک و دیاستولیک ضربان قلب و تعداد تنفس میشود اما بر روی درجة حرارت بدن تأثیر معنیداری ندارد. در حالی که بازی رایانهای غیرخشن بر روی هیچکدام از متغیرهای انگیختگی تأثیر معنیداری نداشته و سبب افزایش انگیختگی فیزیولوژیک نمیشود.
چکیده انگلیسی:
Computer games have become a popular pastime among children and
adolescents. Current study includes a report of the effect of these games on arousal.
Participants were 50 adolescent boys with age range 15-19. first measured variables
related to arousal include blood pressure, heart rate, breathing rate and body
tempertarue, and then participants' exposure to computer game related to his group
during 30 minutes (counter strike for violent group and FIFA 2005 for non – violent
group) and immediately after end of game vaiables measured again. Results showed
violent games increases arousal significantly contatining systolic and diastolic blood
pressure, heart rate and breating rate, but don't increases significantly body
temperature. Whereas non – violent games don't increases significantly arousal.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.