چکیده:
بیژن خواجه نوری، استادیار بخش جامعهشناسی دانشگاه شیراز * لیلا پرنیان، دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه شیراز چکیده امروزه جهانی شدن [1] با مختصات نوپای خود پدیدهای است که موجب پیدایش زلزلهای در جغرافیای سیاسی شده است و تمامی ساختارهای کلان فرهنگی و اجتماعی را تحتالشعاع خود قرار داده است. از جمله پیامدهای ژرف جهانی شدن میتوان به تأثیرات آن بر ساحت فرهنگ اشاره نمود. لذا امروزه نظریهپردازی در حوزه تأثیرات جهانی شدن بر تغییر فرهنگ جوامع و زندگی افراد مورد توجه قرار گرفته و بخشی از این نظریات در زمینه تأثیرات آن بر نگرش و رفتار افراد جامعه است. این تحقیق به بررسی ارتباط جهانی شدن فرهنگی و مدیریت بدن زنان پرداخته است . در ابتدا، مطالعات پیشین بررسی شده و سپس با استفاده از نظریه گیدنز و رابرتسون فرضیات تحقیق به آزمون گذاشته شدند. این مطالعه به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری آن، زنان و دختران شهر کرمانشاه بودند. روش نمونهگیری مورد استفاده، تصادفی سهمیهای چند مرحلهای بوده است و حجم نمونه براساس جدول لین، با سطح معناداری 95 درصد و خطای 4 درصد برابر با 597 نفر برآورد گردید که برای اطمینان بیشتر و به منظور کاهش میزان خطا، نمونه تا 600 نفر افزایش داده شد. شایان ذکر است که متغیر جهانی شدن فرهنگی به عنوان متغیر مستقل، شامل: مصرف وسایل ارتباط جمعی، میزان آگاهی از جهانی شدن، نگرش نقش جنسیتی، سبک زندگی و میزان بازاندیشی بوده است. یافتههای تحقیق نشاندهنده آن است که بین متغیرهای: بازاندیشی، سبک زندگی مدرن، استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی، سبک زندگی دوستانه، آگاهی از جهانی شدن و نگرش نقش جنسیتی با متغیر وابسته مدیریت بدن ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین، براساس نتایج رگرسیون چند متغیره، متغیرهای: استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی، سبک زندگی مدرن، سبک زندگی دوستانه و بازاندیشی در مجموع توانستند 2،52 درصد از تغییرات متغیر مدیریت بدن را تبیین کنند.
چکیده انگلیسی:
Introduction With the appearance of recent developments in modern culture and the globalization trend, and then technologies related to body, body management has become more important than before. The body and its management are cultural subjects related to social values and norms and if the cultural elements change in cultural globalization, the "behaviors" of humans change in this field, too. In fact, the nature of consumption and the nature of body in modern society and globalization era have made the body management behaviors such as make up, diet, aesthetic surgery, etc. are more frequent among women and have made an important social problem.
Materials & Methods In this study, a quantitative approach and measurement method was used and the necessary data was collected by using a questionnaire. Research population included the girls and women aged 18 â 65 years old, residing in Kermanshah, of whom 600 individuals were randomly selected as sample size according to Lin's Table. The method was multi-stage quota sampling method. The face validity and construct validity methods (Factor analysis technique) were used to assess the instrument's validity.
Discussion of Results & Conclusions According to the findings the two variables of traditional mass media and traditional lifestyle, have no meaningful relationship with body management. Perhaps it can be said that the relationship between traditional mass media and body management is not significant because the former's tools, such as national TV and radio, are directed by governmental and official organizations so they cannot ignore officially accepted cultural norms. Concerning the relationship between traditional lifestyle and body management it seems that people with traditional lifestyle use traditional mass media more so and are not therefore influenced by global messages in relation to the body. On the other hand, the study findings indicate that there is a positive and strong relationship between new informative and communicative technologies with body management. It seems that new informative and communicative mass media are effective on body management due to vast possibilities concerning make-up and fusionism. Even some satellite channels, internet sites and periodicals have been established in relation to body and its management exclusively. Other findings indicate that modern lifestyles have a positive relationship with body management. People who follow modern lifestyles welcome the modern and global measures in relation to bodily beauty because body management is one of the modern lifestyles' elements. Finally, based on multivariable regression findings the four variables of new informative and communicative technologies, modern lifestyle, friendly lifestyle and inspection, were able to explain 52.20 percent of the dependent variable's changes.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.