چکیده:
یکی از مسائلی که امروزه تحقیق و پژوهش بر روی آن ضروری به نظر میرسد، مسؤولیتپذیری اجتماعی کارکنان است. فضای بوروکراتیک و سلسله مراتبی بسیاری از سازمانها باعث شده تا احساس تعهد و مسؤولیتپذیری کارکنان در قبال سازمان کمتر شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر جامعهپذیری سازمانی بر مسؤولیت اجتماعی کارکنان بر شرکت نفت کرمانشاه انجام شده است. این مطالعه با روش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. جامعه آماری کارکنان شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی، پالایشگاه و خط لوله کرمانشاه بوده است. تعداد نمونه مورد مطالعه 400 نفر بود که با استفاده از دو روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که میانگین مسؤولیتپذیری اجتماعی برابر 51/83 است که این نمره در مقایسه با میانگین مورد انتظار (105) در حد پایینتری قرار دارد و نشان میدهد کارکنان در سازمان مذکور از مسؤولیتپذیری کمتری برخوردارند. نتایج نشان میدهد که جامعهپذیری سازمانی با مسؤولیت اجتماعی در همه ابعاد دارای رابطه معنادار است. نتایج نشان میدهد کارکنان برای انجام مشاغلی که به آنان واگذار میشود، به مهارتهای ویژه نیاز دارند، ولی آنان به آگاهی از هدفهای بنیادی سازمان، وسیلههای دستیابی به این هدفها، مسؤولیتهای کاری خود و الگوهای رفتاری مورد پذیرش برای نقشهایی که از آنان توقع میرود نیز نیاز دارند. بنابراین، کارکنان از راه پذیرفته شدن در اجتماع سازمان، به شکل رسمی یا غیررسمی، از راه تماسهای پیوسته و تجربه کاری با دیگران، به این اطلاعات دست مییابند.
چکیده انگلیسی:
The development of every society and every country is up to the staff in the organizations. Nowadays, most of staff are accused of keeping cold shoulder to responsibilities. Companies producing chemical products, for example, dig their waste material on the environment. Others do not use recycled materials in order to decrease expenses. They may decrease the salaries in the least. Such companies have either positive or negative effects on the modern societies. This study is intended to investigate staff's responsibility and the affective factors in Kermanshah's Oil Company. These people can be logically affective when interconnecting with each other at high level. Studies show that those who can’t accept the internal process of organization well, they will not trust the organization (Walker, 2009: 50), and the individual responsibility will not be conveyed well (Pitts, 2010: 11), and people will not like their jobs (Mitus, 2006: 14), and will not follow their goals in the organization (Walker, 2009: 50). The negative results including disorder, leaving job, absence, and less functional as a whole, will lead to non-functional job in the organization. The socialized organization is an affective factor whose impact has been approved by experts. The socialized organization is a process by which a person learns values, orders, and behaviors that let him be a member of the organization in sharing issues (Pitts, 2010: 11). Experts have examined it from various aspects. Turner’s collective, social responsibility includes logical, friendly, and moral behavior in the job, market and society (Turner, 2004: 5). Memery et al. call it security and improvement in quality of life. (Memery et al, 2005: 399). Sherman et al. considers it as a moral behaviors for social organizations in a wider concept (Sherman et al, 1386: 39). Fredrick knows it as an application of sources for wider, social goals (Falck and Heblich, 2007: 247). Wentzel defines it as a respect for other’s rights, individual competition and moral development (Wentzel, 1991: 2). Mc Aulay knows it as an ability to respond to humans, including being content with responsibility, the group and self values (Mc Aulay, 1996: 225). Juscius and Snieska know it as a dialectical relationship between commerce and society and the roles to improve social relations (Juscius & Snieska, 2008: 35). Castka and Balzarova, consider it as moral responsibility for behaviors oriented towards improving people’s life and their families to improve society (Castka & Balzarova, 2007: 276). Ford also knows it as following social rules to provide people’s expectations (Ford, 1985: 325). Some scientists have also considered social responsibility as commercial sings (Klein & Dawar, 2004: 206), examination of stocks (Lichtenstin et al, 2004: 18), the recognition of customer based companies (Sen & Bhattacharya, 2001: 228), and the customer’s behaviors and their organizational views (Barone et al, 2000: 250). Having said all that, the general goal of this study is to examine the effect of socialized organ on staff’s social responsibility in Kermanshah Oil Company.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.