چکیده:
محققان برای پاسخ به این سؤال که جامعه یادگیری چه نوع جامعهای است، دیدگاهها و مدلهای گوناگونی ارائه کردهاند. با توجه به اینکه هر کشور باید مدل متناسب با شرایط خود را طراحی کند، مقاله حاضر در صدد است تا مدلی مفهومی برای جامعه یادگیری متناسب با شرایط کشورمان ارائه دهد. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاههای 24 نفر از مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی وابسته به آموزش عالی در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز تجزیه وتحلیل شده است. یافتههای پژوهش گویای آن است که جامعه یادگیری ایرانی فرصتهای یادگیری در سراسر دوران زندگی را فراهم میکند تا هر فرد، برای دستیابی به نتایج مورد علاقه خود و رشد توانمندیهایش به یادگیری بپردازد؛ به علاوه، در جامعه اثرگذار بوده، در توسعه آن مشارکت کند. این جامعه، فرصتهای برابر یادگیری را توسعه میدهد تا عدالت اجتماعی برقرار شده، شهروندی فعال تشویق گردد و جامعه به انسجام اجتماعی در هدف نهایی؛ یعنی تعبد و بندگی خداوند، دست یابد. این جامعه با روشهای مختلف انگیزه یادگیری، توانایی خود رهبری در یادگیری و یادگرفتن چگونه یادگرفتن را در افراد پرورش میدهد. میان بخشهای مختلف آموزش رسمی آن ارتباط درونی وجود دارد و آموزشهای غیررسمی و یادگیری اتفاقی یا لحظهای نیز توسعه داده میشود. چنین جامعهای فرصتهای یادگیری را فراهم میکند تا افراد و جامعه از بازدههای اقتصادی یادگیری بهرهمند شوند و توسعه اقتصادی محقق شود.
چکیده انگلیسی:
The growth of science and technology tend to convert society to a learning society and enjoy its profits and also cope with its challenges (Edwards, 2002; Jarvis, 2008; Unesco, 2005). In response to questions such as "what is a learning society?" And "what are features of a learning society?" researchers have noted that understanding the concept of learning society requires attention to lifelong learning objectives or outcomes (Tuomi, 2005). These goals can be obtained by individual, social and economic developments. Today, despite the differences of opinion between the professionals about the purpose of lifelong learning, all believe that in a learning society, individuals are encouraged to undertake learning in different locations to realize the above three developments. They have proposed different models about learning society. Edwards (1997) have divided these models based on their philosophical foundations into three: learning society as an educated society, as a learning market, and as learning networks. Reviewing the learning society model, many scholars have noted that there is not a single ideal model for learning society, which could be suitable for all countries. Therefore each country should supply a specific strategic model of learning society that fits the cultural and national heritage of its nation (Tuijnman, 2002, p 26). According to the notification, the present paper seeks to examine the concept and model of learning society for Iran.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.