چکیده:
هدف مقاله حاضر، تبیین و تحلیل وضعیت هویت ملّی با تأکید بر ابعاد ششگانه آن، در بین ساکنان شهر اصفهان است. بدین منظور، پس از مطالعه متون نظری مرتبط با مباحث هویت، ابعاد آن بررسی و چارچوب نظری مناسب انتخاب شد و با توجه به تحقیقات انجام شده در گذشته، شش بعد فرهنگی، زبانی، اجتماعی، سیاسی، سرزمینی و دینی به عنوان مهمترین ابعاد هویت ملی استخراج شدند. روش مطالعه حاضر پیمایشی بوده و با استفاده از پرسشنامه، دادههای مورد نظر جمعآوری شدند. جامعه مورد مطالعه نیز کلیه ساکنان بالای 18 سال شهر اصفهان بوده که 385 نفر از آنها به عنوان نمونه ارزیابی شدند. دادههای به دست آمده نیز با استفاده از نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میانگین هویت ملی پاسخگویان در حد متوسط و تعلق افراد به ابعاد فرهنگی، زبانی و سرزمینی هویت ملی از ابعاد سیاسی، اجتماعی و دینی، قویتر بوده است. همچنین، بین احساس نابرابری، فردگرایی، سرمایه فرهنگی و مصرف رسانهای با هویت ملی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیرهای مستقل تحقیق 31 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکنند.
چکیده انگلیسی:
Entering the twenty-first century, the world witnessed several major developments that affect all aspects of human life, and in the midst of one of the most challenging changes, it is a change in the cognitive dimension and more precisely, identity of the people. In the past, never was identity an important issue of the day and had only a designated path guided by traditional beliefs and values, which were themselves supported by such social institutions as family and religion. However, new identities have emerged as media, technology and the overall process of modernization and development make individual identity a more salient phenomenon. National identity brings solidarity among individuals and emphasizes their collective purpose. Governments rely on national identity, and support it through their own value system by training, socialization, advertising and other means to induce unite their citizens. The key variable in defining national identity is values and social norms of a society. Industrialization of urban environments, technological development, cultural products, and the increasing use of new communicational insturments, has led to fundamental changes in cultural life of the people (Aghdam Alizadeh et al, 2010).This paper is an investigation in the status of national identity among Isfahani citizens and those socio-cultural variables which affect national identity.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.