چکیده:
ظهورجامعة مصرفی به واسطة فزونی کالاهای مادی از یک سو و دموکراتیزه شدن مصرف و عمومیت یافتن آن از سوی دیگر، به انتخابی شدن زندگی روزمره میانجامد و همین امر نشان دهندة اهمیت روزافزون سبک زندگی در جامعة معاصر است. عامل مذهب نقش مهمی در گزینش سبک زندگی دارد. دین نه تنها مردم را نسبت به برخی از سبکهای زندگی در قیاس با سبکهای زندگی دیگر ترغیب مینماید، بلکه میتواند تأثیر قابل ملاحظهای در کنترل فرهنگ مصرفی و سبکهای زندگی مصرفی داشته باشد. در جامعه ایران علاوه بر دینداری، متغیر عرفی شدن نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که افراد به ویژه جوانان، متأثر از فرآیند نواندیشی و نوگرایی هستند و به برداشتهای شخصی از دین در رفتارشان استناد میکنند.در این مقاله با استفاده از نظریه عرفی شدن شجاعی زند، به بررسی نمودهای عرفی شدن دین در سبک زندگی جوانان شهر اصفهان می پردازیم. این مطالعه از نظر کنترل شرایط پژوهش یک بررسی پیمایشی، از نظر وسعت، پهنانگر و از نظر زمانی، مقطعی و نمونهگیری آن سهمیهای چند مرحلهای است که بر اساس فرمول کوکران، 385 نفر هستند. نتایج حاصل از آزمون چند متغیره نشان داد که متغیرهای مستقل 33 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کردهاند که بر اساس اولویت عبارتند از: تغایر نقشها، فردگرایی و تغییر ارزشها.
چکیده انگلیسی:
Development in social and economic foundations of welfare states after the World War II, resulted in more divers human lives, in the sense that nowadays every social individual and group can be differentiated from others due to variations in life places, cosmetics, clothing, arts and aesthetics, selection of entertainment and methods of spending leisure time (Gibbons, 2002 and Giddiness, 2004). Lifestyle is a point of intersection of construction and action, because it is, on the one hand, related to the power of actors in selection and, on the other hand, effects on the structure of this selection. Lifestyle is a result of all selections that everyone does for him or herself. It is most of the time self-evident, meaning that everyone introduces themselves to the world by their lifestyle and it provides young individuals with an opportunity to make transactions with social structure and conform to this structure or make changes in it. Accordingly, the reality of concurrent experiences of freedom and social limitations has become properly manifest in the notion of lifestyle (Zokaiei, 2007, p 102). The situation of lifestyle in Iran is an indication of evolution and change, as if lifestyle is a promise of social modernization. Diversity of lifestyles is an evolution in collective unconsciousness. Meanwhile, elements of religion has a main role in selecting lifestyles. Religion puts people in a situation to not only compare their lifestyle with others, but also to control their consuming culture and lifestyle (Bakak, 2002, p 177). Although the effect of religion on lifestyle is changeable in various social fields, it has sociological value. This has been observed in countries where religion is weak within the public sphere. With a wide spectrum of metaphysical and moral values as well as a set of traditional behaviors, religion can play a constructive role in making and changing lifestyle. One of the prevalent arguments in the field of sociology of religion is to address secularization and its expressions within society in contemporary world. “Carol Dibbler” studied secularization in three different levels of religion, individual and social. In his opinion, at religious level, secularization includes intra-religious transformation that lead to more individual mundane. At individual level, it decreases religious inclusion and undertaking and at social level it leads to separation of social structures and function of social institutions (Shojaieizand, 2001, p 144). Insufficient and improper patterns of development in a society such as Iran (Shojaieizand, 2006, p 20) makes the issue of secularization even more complicated. The present article is a brief introduction to the issue of secularism As it is expressed in the lifestyles of the youth.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.