چکیده:
گسترش استفاده از اتومبیل، باعث شده است مسائل اجتماعی متعددی در شهرها، بویژه شهرهای بزرگ، به وجود آید. یک رویکرد اساسی در مقابله با این مسائل اجتماعی، گسترش استفاده از دوچرخه در حمل و نقل درون شهری است که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استقبال شده، اما در ایران هنوز توسعه نیافته است. عدم گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه متأثر از عوامل متعددی است. نگرش به دوچرخه نیز میتواند نقش مهمی در میزان استفاده از دوچرخه داشته باشد، اما این رابطه کمتر بررسی قرار شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال آن است که میزان استفاده از دوچرخه را در سفرهای کوتاه درون شهری بررسی و ارتباط آن را با نگرش به دوچرخه آزمون نماید. روش انجام پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری، مردان 64-15ساله شهر اصفهان هستند که400 نفر به عنوان نمونه، تعیین و با استفاده از نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن به روش تحلیل عاملی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهند، میزان استفاده از دوچرخه در بین مردان پایین است، اما یافتههای تحلیلی بیانگر این هستند که هر چه نگرش به دوچرخه مثبتتر میشود میزان استفاده از آن افزایش مییابد. بر این اساس، با توجه به یافتههای تحقیق، با تقویت نگرش شناختی و احساسی شهروندان به دوچرخه میتوان فرهنگ استفاده از دوچرخه را در حمل و نقل کوتاه درون شهری گسترش بخشید.
چکیده انگلیسی:
Unstructured use of motor vehicles has created many social problems especially in large cities. Heavy traffic, fatal accidents, obesity and less mobility, voice pollution, air pollution, physical harms such as headache, eye sting, respiratory diseases, heart diseases, some cancers and finally increasing of consumption of the fossil fuel are some direct consequences of the expansion of the using motor vehicles in large cities. A basic strategy in confrontation with these social problems, is expansion of using bicycle in urban transportation particularly for short trips. Using bicycle has widely been considered in many large cities in developed countries because of economical, traffic, physical and the environmental advantages but has not been developed in Iran. Concerning the difficulties of Iranian large cities in base possibilities in transportation and also extraordinary production of the motor vehicles that has been reached to 2 million cars in a year, using bicycles is necessary. Many factors have been presented for explaining of the barriers of the expansion of the using bicycle for transportation but on the basis of the attitude-behavior theories in sociological area it seems that there is a significant relationship between attitude toward bicycle and using bicycle. Attitude is a negative or positive emotional state into a subject that consists of three dimensions of cognitive, behavioral and sentimental. Allport believed that attitude affects on ones response to objects and the related situations. Fishbein and Ajzen in framework of the reasoned action theory showed that there is a close relationship between attitude toward a specific behavior and doing that behavior but there is a mediator between them in which is titled intension that is ones tendency to act. Results of the meta analysis of the research that have investigated relationship between attitude and behavior show that attitude can explain behavior but the rate of the coefficient in every topic or area is different.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.