چکیده:
در همه نظامهای آموزشی، کتب درسی به یکی از مهمترین منابع برای جامعهپذیر کردن افراد تبدیل شده است که از طریق ٱن بسیاری از اصول و ارزشهای نظام سیاسی کل میتواند به دانشآموزان منتقل شود. هر کشوری از طریق برنامهها و تصمیمگیریهای خود و همچنین مفاهیمی که در کتب درسی قرار میدهد و حتی با تصاویر کتابهای درسی، سعی دارد هژمونی خود را باز تولید کند. هدف این تحقیق، تحلیل تطبیقی محتوای تصاویر کتابهای آموزش عمومی از منظر بازنمایی فرهنگ پوشش بین دو کشور ایران و سوریه است که از طریق تکنیک تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل 2075 داده تصویری مندرج در کتابهای درسی دو مقطع تحصیلی دبستان و راهنمایی دو کشور ایران و سوریه پرداخته شده است. دادهها حاکی از آن است که تصاویر مورد بررسی با جهتگیری فرهنگی نظام سیاسی کشورها، هماهنگ است. تمامی تصاویر با حفظ موازین و اصول کلی کشورها تهیه شده است، ولی با مشاهده در سطح اجتماع و شکافی که بین فرهنگ رسمی و غیررسمی وجود دارد ، به نظر میرسد بین سطح تولید پیام و مصرف پیام فاصله وجود دارد.
چکیده انگلیسی:
Students of each country are the next generation of that. Making decision about educational, teaching and training programs is of crucial importance. Thus each country can consider suitable approach toward students for making decisions about them (codifying them). One of the methods is transferring concepts via educational routes. It refers to the messages which are conveyed by text books, educational rules, pictures in the books, etc. Presupposition of the government is that, students perceive these messages as they are. Actually students are considered as reactive agents who consume these messages.But we must know that we are living in an era in which a person's life is exposed to different information sources such as: family values, peer groups, mass media etc. Thus an individual has changed form a reactive to an active agent who can chose and has his own perception of different messages. Resistance or reproductions are two different decoding methods for messages. The aim of the present study is analyzing comparatively the textbooks content among Iran and Syria as a representation of the formal culture of Veil. Content analysis is used in the present study to analyze 2075 pictorial data included in text books in primary and guidance school in Iran and in Syria.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.