چکیده:
هدف: پژوهش حاضر هدفی دوگانه دارد. نخست، شناسایی و استخراج مؤلفههای برنامۀ درسی تلفیقی و دوم، اعتبار سنجی الگوی نظری پیشنهادی از منظر متخصصان برنامة درسی و دبیران دورة متوسطه اول. روش: این پژوهش با توجه به ماهیت ترکیبی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است که در انجام آن، از روش تحقیق زمینهای بهره گرفته شده است. جامعة آماری شامل کلیهی متخصصان برنامۀ درسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران (500 نفر) و دبیران دورۀ متوسطة اول که در سال تحصیلی 97 - 1396 بهعنوان دبیر موظف به تدریس اشتغال دارند (183000 نفر). برای انتخاب نمونههادرمورد متخصصان برنامة درسی با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 35 نفر و در مورد دبیران با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای و در نهایت با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند 178 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقّقْساخته بود که روایی آن از طریق روش دلفی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (89/0) در مورد کل پرسشنامه و بیش از (83/0) در مورد زیرگروههای مورد تأیید قرار گرفته است. یافتهها: تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئردرآلفای 05/0 بیانگر آن است که اولاً براساس دیدگاه دو گروه مورد بررسی تمامی مؤلفههای مربوط به عناصر چهارگانه (جدول1) و الگوی نظری پیشنهادی (شکل 1) مناسب و مطلوب بوده است. ثانیاً، دو گروه مورد بررسی در مورد معتبربودنِ الگوی نظری برنامة درسی تلفیقی اتفاقنظر داشتهاند.
چکیده انگلیسی:
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.