چکیده:
هدف پژوهش، اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی براضطراب تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. شرکت کنندگان شامل 40 نفر از دانش آموزان پایهی ششم ابتدایی شهر مراغه در سال تحصیلی 1399-1398 به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در هر یک از گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب تحصیلی ((Philips, 1978 دارای چهار مولفه ترس از ابراز وجود، فقدان اعتماد به نفس، واکنشهای فیزیولوژیک و اضطراب امتحان میشود. در گروه آزمایشی از آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی و گروه کنترل از روش تدریس سنتی استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از کواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر کاهش اضطراب تحصیلی (001/0 P= ,126/31F=) تاثیر معنیداری دارد. همچنین اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهی در کاهش اضطراب امتحان (884/47F=)، واکنشهای فیزیولوژیک (876/38F=) ، ترس از ابراز وجود (480/37F=) و فقدان اعتماد به نفس (575/37F=) با 001/0 P= معنیدار بود. بنابراین، بکارگیری روش آموزش به فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر کاهش اضطراب تحصیلی دانشآموزان تأثیر بسزایی دارد.
چکیده انگلیسی:
The aim of this study was to determine the effectiveness of teaching philosophy to children through the research community method for students' academic anxiety. The research method was quasi-experimental in which a pre-test-post-test design with a control group was used. The study participants included 40 sixth grade elementary students in Maragheh in the academic year 2019-2020. who were randomly selected by cluster sampling and randomly assigned to each of the experimental and control groups. Research instruments include the Academic Anxiety Scale (Philips, 1978), which has four components: fear of assertiveness, lack of self-confidence, physiological reactions, and test anxiety. In the experimental group, teaching philosophy to children was used by the research community method and in the control group, the traditional teaching method was used. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that teaching philosophy to children through the research community method has a significant effect on reducing academic anxiety (P = 0.001, F = 31.126). Also, the effectiveness of teaching philosophy to children through sociological research method in reducing test anxiety (P = 0.001, F = 47.884), physiological reactions (P = 0.001, F = 38.866), fear of assertiveness (0.001). P = 37.480 = P) and students' lack of self-confidence (P = 0.001, F = 37.55) were significant. Therefore, applying the method of teaching philosophy to children through the research community method has a great effect on reducing students' academic anxiety.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.