اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر
عنوان فارسی :
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر
عنوان انگلیسی :
Effectiveness of Cognitive Therapy based on Dougas model on inefficient attitudes and worry in students with Generalized Anxiety Disorder
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر بود. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را 96 نفر از دانشآموزان دختر 12 تا 16 ساله دارای اختلال اضطراب فراگیر در شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز دارای اختلال اضطراب فراگیر از بین جامعه آماری با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی 12 جلسهای مربوط به درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس را در طی سهماه بهصورت هفتهای یک جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی است که گروه گواه هیچگونه مداخلهای را در طول پژوهش دریافت نکردند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای اختلال اضطراب فراگیر (GADQ) و نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSSQ) و مقیاس نگرشهای ناکارآمد (DAS) بود. تجزیهوتحلیل توسط نرمافزار 23-Spss با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معنادار دارد (001/0>p). براساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که جهت کاهش نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر از درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بهعنوان یک روش کارآمد استفاده گردد.
چکیده انگلیسی:
The present study was conducted to determine the effectiveness of cognitive therapy according to Dougas model on inefficient attitudes and worry in the students with generalized anxiety disorder. The research method was quasi-experimental with pretest, posttest and control group design. The statistical population included 96 12-16 years old female students with generalized anxiety disorder in academic year 2017-18 in Isfahan City. 30 students with generalized anxiety disorder were selected from the statistical population using purposive non-random sampling method and were randomly placed into experiment and control groups. The experimental group received twelve ninety-minute sessions of therapy interventions received cognitive therapy based on Dougas model once a week during three months while the control group didn’t receive any intervention during the study. The applied instruments included Generalized Anxiety Disorder Questionnaire (GADQ), Penn State Worry Questionnaire (PSWQ), Dysfunctional Attitudes Scale (DAS). Data analysis was done via SPSS23 software through ANCOVA method. The results of data analysis showed that cognitive therapy based on Dougas model has significantly influenced inefficient attitudes and worry in the students with generalized anxiety disorder (p<0.001) According to the findings of the present study, it is suggested to apply cognitive therapy based on Dougas model as an efficient method in order to decrease inefficient attitudes and worry in the students with generalized anxiety disorder.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.