تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه های تغییر در باور، رفتار و نگرش های نقطه شروع توسعه
تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه های تغییر در باور، رفتار و نگرش های نقطه شروع توسعه
عنوان فارسی :
تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه های تغییر در باور، رفتار و نگرش های نقطه شروع توسعه
عنوان انگلیسی :
Content Analysis of Social Studies Textbooks of Primary School Regarding Indices of Changes in Believes, Behaviors and Attitudes which are Starting Point of Development
چکیده:
توسعهی جوامع تنها در گرو رشد اقتصادی یا برنامههایی که معطوف به آن هستند نمیباشد، بلکه جهت رسیدن به توسعه، تغییر در باور، رفتار و نگرشها در اولویت اول قرار دارند. از آنجا که کتابهای درسی ابزاری مناسب برای ارائه ی تغییر در باور، رفتار و نگرشها هستند مطالعه حاضر میکوشد تا به تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورهی ابتدایی سال تحصیلی 1395-1394 بر اساس مؤلفههای مذکور بپردازد. دادههای تحقیق نشان داد که کتابهای مورد بررسی از میان مؤلفههای تحول در باور، رفتار و نگرشها بیشترین توجه به «در جمع زیستن یا جامعهپذیری»، «علم باوری»، «انضباط اجتماعی» و «تعلق خاطر به کشور» داشته است. در حالی که مؤلفههای «ایمان به کار و وجدان کاری»، «اعتماد اجتماعی»، «وقتشناسی» و «رعایت حقوق دیگران» کمتر از حد انتظار مورد توجه واقع شدهاند.
چکیده انگلیسی:
Economic growth or programs oriented toward it cannot guarantee development of societies alone. To reach development, changes in believes, behaviors and attitudes are prior to such programs. Since school textbooks are suitable tools for offering changes in believes, behaviors and attitudes, this study is to content analyze social studies textbooks of primary school during the educational year of 2015-2016 regarding such kind of indices. The research data suggested that among indices of changes in believes, behaviors and attitudes studied textbooks paid more attention to “collectivism or socialization”, “scientism”, “social discipline”, and “attachment to the country”. While other indices i.e. “work ethics and loyalty”, “social trust”, “punctuality”, and “respecting the right of others” attracted attention less than expected.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.