پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم
پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم
عنوان فارسی :
پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم
عنوان انگلیسی :
Predicting Students' Academic Achievement Based on Motivational and Metacognitive Strategies and Academic Goals in the Science Course of the Ninth Grade of High Schools in Qom
چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم در سال تحصیلی 98-1397 است. حجم نمونه شامل 331 دانشآموز بود که با استفاده از جدول مورگان با استفاده از نمونهگیری خوشهای از میان جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد راهبرهای انگیزشی و فراشناختی دیگروت (۱۹۹۰) و پرسشنامه استاندارد هدف تحصیلی بوفارد (1998) با پایایی به ترتیب 88/0 و 81/0 بر اساس الفای کرونباخ استفاده شد. برای پیشرفت تحصیلی، نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی درس علوم پایه نهم لحاظ شد. نتایج حاصله نشان داد که بین راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پایه نهم رابطه معناداری وجود دارد. اما از بین متغیرهای فوق تنها متغیر هدف تحصیلی توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارد. در نتیجه میتوان گفت با فراهمسازی زمینهها و برنامههایی برای بهبود راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی دانشآموزان، پیشرفت تحصیلی آنان افزایش مییابد.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study is to predict students' academic achievement based on motivational strategies, metacognitive strategies and academic purpose in the ninth grade science course. The statistical population of this study includes all ninth grade female students of high schools in Qom in the academic year of 1397-98. Sample of the study (N=331) was selected based on random sampling method using Morgan sample size sampling table. For data collection, two standard questionnaires of the motivational and metacognitive strategies questionnaire (Digrott, 1990) and the academic goals questionnaire (Beaufort et al. 1998) were used. The reliability estimations of the instruments were 0.88 and 0.81, respectively, based on Cronbach's alpha. The students' scores on the final exam of the ninth grade science course were taken as academic achievement. The findings showed that there is a relationship between the students' metacognitive strategies and academic achievement in the ninth grade science course. Moreover, there is a relationship between the students' academic goal and their academic achievement. In conclusion, it can be said that improving motivational and metacognitive strategies and highlighting students' academic goal might increase their academic achievement.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.