چکیده:
چکیده
در مطالعات پیشین موضوع این تحقیق، به مستندسازی و بازخوانی دانش ضمنی و ساماندهی شیوههای بازاریابی کسبوکارهای فرهنگی- هنری کمتر پرداخته شده است. هدف مطالعه حاضر، آن است تا با نگرشی نو و ایجاد همگرایی مؤثر در دو حوزه بازاریابی کارآفرینانه و کسبوکارهای خلاق هنری، چگونگی و چیستی این دو حوزه را تبیین کند و با ارائه و پیشنهاد یک چارچوب منطقی و مفهومی، شیوه ساماندهی فعالیتهای بازاریابی کسبوکارهای خلاق هنری را تشریح کند. این پژوهش، از نظر مشارکت نظری و توسعۀ مرزهای دانش آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و همچنین مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیتهای بازاریابی کسبوکارهای فرهنگی- هنری، با استفاده از راهبرد مطالعه موردیاکتشافیِ مرکب، دارای نوآوری است، بدینگونه که نتایج پژوهش حاضر، با بهچالشکشیدن پژوهشهای پیشین، به یک مدل نوآورانه و منحصربهفرد از آمیخته بازاریابی در کسبوکارهای خلاق هنری رسیده است. برای دستیابی به اهداف مورد نظر، روش پژوهش از نوع کیفی اکتشافی با بهرهگیری از الگوی مطالعه موردی مرکب است و برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با ۳۰ نفر از فعالان، متخصصان و صاحبنظران حوزه فرهنگ و هنر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که عناصر تشکیلدهنده آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در این کسبوکارها، شامل پنج مقوله اصلی و سیودو جزء است. پنج مقوله اصلی در جایگاه مدل 5Cs آمیخته بازاریابی کارآفرینانه کسبوکارهای خلاق هنری شامل: «شبکه تماس و قابلیتهای ارتباطی»؛ «محتوا»؛ «خلاقیت»؛ «ارزش فرهنگی» و «خالق اثر هنری» شناخته شدهاند.
چکیده انگلیسی:
Abstract
In numerous developing countries, culture and art is not credited priority, despite their wealth and potential. In many this countries thus the cultural sector suffers severely. In Europe the cultural entrepreneur is often seen as a solution to all challenges. The question, however, is how this concept is perceived in other cultures? This paper is a multi-case study explores the marketing perception of Iranian creative on the most crucial challenges artists. In-depth interviews were locally conducted with artists and directors from various art fields to unravel their marketing perception on the current art sector and their relation the entrepreneurship. Data collection and analysis included participant observation, multiple interviews, and interpretation of textual and voice data. This paper identiïes and examine a divergence of philosophies and practice between corporate/traditional marketing (CTM) and creative entrepreneurial marketing (CEM). The paper examines the case of an art entrepreneur who hasn’t a deep understanding of CTM practices. The purpose of this paper is to learn which set of marketing practices creative art entrepreneurs are likely to privilege. The concept of the cultural entrepreneur is perceived as a collective person who contributes to the good of the art sector. Findings show that art entrepreneur’s privilege elements of creative entrepreneurial marketing rather than relying on the traditional four Ps (product, price, place, and promotion), their marketing strategy and practice is reminiscent of the entrepreneurial five Cs (contact network and communicating competency, content, creativity, cultural values, and creator of art work). The paper validates a framework for analysis of marketing practices specific to art & cultural entrepreneurs.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.