چکیده:
هدف: ارائۀ الگوی نمایهسازی تصاویربراساس موتورهای جستجودربازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا روششناسی: ازنظرهدف،کاربردی ونوع پژوهش توصیفی- همبستگی است.جامعۀ آماری شامل کارشناسان شاغل در دفاتر روزنامههای سراسری کشور درشهرتهران بوده که به پنج موتور جستجو اشراف داشته اند.باآزمون گرجسی-مورگان ازمیان 200 نفربهصورت نمونهگیری تصادفی ساده131نفر انتخاب شدند. گردآوری دادهها جهت طراحی مؤلفهها توسط پرسشنامه پژوهشگرساخته با20 گویه به روش اسنادی است. ضریب روایی کیفی محتوای پرسشنامه بالاتر از78/0 و شاخص روایی محتوا بالاتراز79/0 است. پایایی پرسشنامه نیزبراساس ضریب آلفای کرونباخ برابربا936/0 سنجیده شد. یافتهها:در تحلیلی عاملی اکتشافی 20 گویۀ موردبررسی در چهار عامل با بارهای عاملی نمایهسازی متنی (با دامنۀ بار عاملی بین 51/0 تا 76/0)، نمایهسازی تصویری (با دامنۀ بار عاملی بین 59/0 تا 74/0)، نمایهسازی محتوایی (با دامنۀ بار عاملی بین 57/0 تا 78/0) و اثربخشی (با دامنۀ بار عاملی بین 53/0 تا 85/0) بارگذاری شدند. نتیجهگیری: عامل درونی 1(نمایهسازی متنی) با میانگین بار عاملی 79/0 بیشترین نقش را در ساخت عامل بیرونی یا مقیاس کلی ایفا مینماید و این در حالی است که عامل درونی 2 (نمایهسازی تصویری) با میانگین بار عاملی 74/0، دومین مؤلفۀ بااهمیت در ساخت عامل بیرونی کلی بوده و پسازآن عامل درونی3 (نمایهسازی محتوایی) با میانگین بار عاملی 72/0 قرار داشته است؛ و درنهایت عامل درونی 4 (اثربخشی) با بار عاملی 69/0 کمترین نقش را در ساخت عامل کلی دارا بوده است. شاخصهای برازش مدل از قبیل کای دو نسبی و شاخصهای مقتصد، برازش را کاملاً مناسب نشان داده بودند. درنتیجه مدل بهدستآمده برازش نسبتاً خوبی به دادهها دارد.
چکیده انگلیسی:
purpose:Provide an image indexing template based on search engines to retrieve text-based and content-based indexed images Methodology:In terms of purpose,application and type of descriptive research, there is a correlation.The statistical population included experts working in the offices of national newspapers in Tehran,who were familiar with five search engines.Data collection for component design is by a researcher-made questionnaire with 20 items by documentary method.The quality validity coefficient of the content of the questionnaire is higher than 0.78 and the content validity index is higher than 0.79.The reliability of the questionnaire was measured based on Cronbach's alpha coefficient equal to0.936. Findings:In exploratory factor analysis, 20 items studied in four factors with textual indexing factor loads (with factor load range between0.51 to 0.76), image indexing(with factor load range between0.59 to 0.74), content indexing(Loaded with factor load range between 0.57 to 0.78)and effectiveness (with factor load range between0.53 to 0.85). Conclusion:Internal factor 1(text indexing)with an average factor load of 0.79plays the most important role in constructing the external factor or the overall scale, while internal factor2(image indexing) with an average factor load of0.74 is the second most important component.In the construction, the external factor was general,followed by the internal factor3(content indexing)with an average factor load of0.72; Finally,internal factor4(effectiveness)with a factor load of 0.69 had the least role in making the overall factor.The fit indices of the model, such as relative chi-square and economical indices, showed the fit to be quite appropriate.As a result, the obtained model has a relatively good fit to the data.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.